Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 inte minst gentemot kult
urlivet och alla de parter som omfattas av Kulturrådets verksamhet. Kulturlivet har tidigare i praktiken varit förlorare när förvaltningsanslaget har minskats, samtidigt som myndigheten har getts större utrymme att bekosta förvaltningsutgifter genom bidragsmedel från sakanslag. Ekonomistyrningsverket (ESV) har i en rapport avseende styrningen av Skolverket belyst de negativa följderna av att göra avsteg från praxisen som finns att sakanslag inte ska bekosta förvaltningskostnader9 . Bland annat konstaterar ESV att det medför administrativt merarbete för myndigheten och gör det svårare att uppnå effektivitet i verksamheten. Dessutom omfattas inte förvaltningskostnaderna som finns under sakanslag av de regler om anslagssparande, anslagskredit, låneram och räntekontokredit som gäller för förvaltningsanslag. Kulturrådet menar att det vore mer ändamålsenligt, tydligt och transparent om det kan ske en renodling av finansieringen så att samtliga förvaltningsuppgifter finansieras via förvaltningsanslaget. Kulturrådet föreslår därför att totalt 39,1 miljoner kronor årligen överförs från övriga anslag till Kulturrådets ramanslag 1:1 ap. 1 med följande fördelning: • från anslag 1:2 ap. 1: 11,5 miljoner kronor • från anslag 1:2 ap. 9: 5 miljoner kronor • från anslag 1:3 ap. 1: 5,3 miljoner kronor • från anslag 1:6 ap. 1: 2,5 miljoner kronor • från anslag 2:2 ap. 1: 4,8 miljoner kronor • från anslag 3:1 ap. 1: 10 miljoner kronor Det är medel som i dag enligt myndighetens regleringsbrev för 2019 får användas för administration, uppföljning, främjande och genomförande av verksamheten. I tillägg föreslår Kulturrådet att 1 miljon kronor överförs från anslaget Bidrag till bild- och formområdet (4:4). Detta ger totalt en överföring av 40,1 miljoner kronor till anslag 1.1. Anslaget Bidrag till bild- och formområdet (4:4) är för närvarande det enda anslag där Kulturrådet inte ges någon möjlighet genom regleringsbrevet att använda medel till administration och genomförande av verksamheten (i enlighet med den nuvarande finansieringsmodell). Vi menar därför att det är motiverat att flytta 1 miljon kronor från anslaget för att kunna bekosta en del av utgifterna för administration, uppföljning och främjande arbete. Detta särskilt mot bakgrund av att anslaget från och med 2018 tillfördes 12 miljoner kronor, vilket var välkommet men det har inneburit en ökad arbetsmängd. Summan skulle motsvara cirka 2,5 procent av det totala anslaget 4:4, vilket kan jämföras med de nuvarande villkoren för exempelvis anslag 2:2 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse. 9. Ekonomistyrningsverket (2016) Ekonomistyrningsverkets redovisning av regeringsuppdraget om en översyn av den finansiella styrningen av Statens skolverk. ESV (Dnr. 3.1-1034/2015). 13/48