Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 samarbetsprojekt. Behove
t av att underlätta möjligheten att få nationell medfinansiering kommer därmed att kvarstå. En stärkt statlig medfinansiering skulle kunna öka svenska kulturaktörers medverkan inom programmet. Det skulle i så fall även öka summan av EU-medel som kommer det svenska kulturlivet till del. En särskild stödfunktion för statlig medfinansiering kopplat till Kreativa Europa finns i ett antal andra länder, exempelvis Finland, Estland, Lettland, Litauen, Irland, Portugal, Österrike, Polen, Tjeckien, Ungern, Slovakien, Slovenien och Serbien. För att från svenskt statligt håll på liknande sätt i högre grad kunna ge bättre förutsättningar för medfinansiering för svenska aktörer skulle Kulturrådet behöva en förstärkning av anslag 1:2 ap. 1. 4.3 Fortsatt stöd till export för mellanledets aktörer Utveckling och underhåll av internationella kontakter är en av de huvudsakliga utmaningarna för företag inom kulturella och kreativa näringar som påverkar möjligheterna att exportera.12 Kulturrådet ser att framför allt de mindre aktörernas små ekonomiska marginaler begränsar deras möjligheter att genomföra internationella turnéer och samarbeten. Ännu svårare kan det vara att avsätta resurser för att besöka en mässa eller att upprätthålla internationella nätverk. Till skillnad från konstnärerna har mellanledet, alltså agenter, producenter, gallerier, curatorer eller förlag, inga möjligheter att söka resestöd för sin medverkan. Detta har Kulturrådet sett som en begränsning, eftersom det är de som sköter en stor del själva sälj- och exportarbetet. Mot denna bakgrund inrättade Kulturrådet 2016, med stöd av Tillväxtverket, ett bidrag för kulturexport med det dubbla målet att stärka både konstnärlig utveckling och internationell konkurrenskraft. Bidraget inrättades som ett treårigt pilotförsök med 2018 som sista år,och stödet utformades som ett resebidrag för just mellanledet mellan konstnär och marknad. Bidraget har gått till gallerier, inte minst konstnärsdrivna gallerier och kooperativ, och deras närvaro vid internationella konst- och konsthanverksmässor. Förlag och agenter har fått stöd för att närvara på internationella bokmässor där rättighetsförsäljning sker eller för att besöka utgivarna på deras respektive verksamhetsort. På scenkonstens område handlar det om mässor och festivaler där den internationella branschen möts, för att svenska aktörer ska hitta möjligheter för turnéer och samproduktioner. Pilotverksamheten har uppgått till omkring 1 miljon kronor per år, men det behov som Kulturrådet har identifierat sträcker sig långt utanför denna ram. Musikområdet har till exempel över huvud taget inte kunnat inkluderas inom projektets ekonomiska förutsättningar. En utvärdering av pilotprojektet har gjorts av Sweco på uppdrag av Tillväxtverket. I den konstateras att projektet har genererat kontakter, försäljning och en ökad förståelse för hur internationella marknader fungerar hos stödmottagarna. De flesta mätbara resultaten så här långt gäller etablering av nya kontakter, i flera fall på helt nya marknader. I vissa fall har det också genererat mätbara resultat i form av internationell utgivning av svenska titlar. I andra fall har det utmynnat i att utländska förläggare exempelvis kommit till Bokmässan i Göteborg, där de kunnat möta även andra svenska förlag som på så vis indirekt gynnats av stödet. Utvärderingen lyfter fram att alla de kontakter som har uppstått samtidigt har bidragit till att sprida bilden av Sverige som en kreativ och kulturell nation. Huruvida projektet kommer att bli en kommersiell framgång eller inte hänger samman med långsiktighet och vilka möjligheter de svenska aktörerna har att skapa återkommande och utvecklade kontakter. Utvärderingen mynnar ut i en rekommendation att fortsätta projektet.13 12. Sternö, Nielsén, Exportera kreativitet – nationella policyverktyg för export av kulturella och kreativa näringar, Volante Research. 13. Sweco (2018) Internationalisering av mellanledet för kulturexport - ett pilotprojekt. 17/48