Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 Forskningen visar tydlig
t att tidiga, språkstimulerande insatser till familjen har stor betydelse för barnets språk- och läsutveckling. Bokstart vill främja långsiktig och hållbar samverkan mellan bibliotek, förskola och barnhälsovård, de professioner som har ett uppdrag att arbeta med små barns språkutveckling, med utgångspunkt i familjen. Målsättningen med Bokstart är att 1) stärka föräldrar i deras betydelsefulla roll för sina barns språk-, kommunikations- och läsutveckling, 2) utveckla samverkan mellan bibliotek, förskola och barnhälsovård och 3) öka och sprida kunskap om små barns språk- och läsutveckling. Bibliotek, barnhälsovård och förskola behöver varandra för att utföra sina uppdrag på bästa sätt och för att nå så många barn och föräldrar som möjligt och uppnå likvärdighet när det gäller språk, kommunikation och läsning. Barns språk- och läsutveckling är en viktig demokratifråga som har stor betydelse för ett socialt hållbart samhälle. Kulturrådet har regeringens uppdrag att utvidga Bokstart till fler regioner samt att koppla satsningen till förskolan. Utifrån tidigare kartläggningar och erfarenheter från pilotprojekten inom Bokstart vet vi att en utvecklad samverkan kräver tid och resurser. Det behövs därför långsiktiga uppdrag på alla nivåer. Vi ser stora behov på området och önskar sprida arbetssättet till fler kommuner, som på sikt kan införliva Bokstartmodellen i sin ordinarie verksamhet såsom bland annat redan har skett i Göteborg. En fortsättning av satsningen och en utbyggnad till fler kommuner skulle kräva mer resurser än de 10 miljoner kronor som hittills har avsatts fram till år 2020. För att stärka samverkan mellan barnhälsovård, förskola och bibliotek på lokal nivå skulle en motsvarande samverkan på statlig nivå vara önskvärd. Läsdelegationen föreslår i sitt betänkande Barns och ungas läsning – ett ansvar för hela samhället (SOU 2018:57) att Kulturrådet bör genomföra informationsinsatser om vikten av tidig språkstimulans i samverkan med Skolverket och Socialstyrelsen. Kulturrådet har ställt sig bakom förslaget. Vi avser också att föra dialog med kommuner och regioner om hur ansvarsfördelningen mellan kommunal, regional och statlig nivå bör utvecklas för att på bästa sätt bidra till långsiktighet för Bokstart och ett effektivt utnyttjande av offentliga resurser. Kulturrådet föreslår att anslag 3.1 ap. 1 tillförs 15 miljoner kronor år 2021 och 20 miljoner kronor årligen fr.om. 2022 för läs- och litteraturfrämjande genom Bokstart. 8.5 Behov av strategi för bibliotekens läsfrämjande arbete och förtydligade uppdrag för myndigheter Det finns skäl att se behoven av att strategiskt stödja främjande av litteratur och läsande i ett bredare nationellt perspektiv. Utöver läsningens betydelse för bildning, kulturupplevelser och personligt växande, är läsning viktigt för att tillgodogöra sig utbildningsinsatser och för att vara en aktiv samhällsmedborgare. Biblioteken är den enskilt viktigaste aktören utanför skolan för att främja läsning. Att överbrygga läsklyftor är därför en central uppgift för hela biblioteksväsendet. Kulturrådet har fått ansvar för den nya satsningen Stärkta bibliotek, vilken syftar till att öka utbudet av och tillgängligheten till folkbiblioteksverksamhet i hela landet. Under perioden 2018–2020 är 225 miljoner kronor avsatta per år (anslag 1:2). Första året med Stärkta bibliotek har visat ett högt söktryck och en stor variation och bredd i ansökningar. Under 2018 år har cirka 94 procent av Sveriges kommuner sökt bidrag för verksamhet inom folkbibliotek över hela landet. Ansökningarna speglar tydligt kommunernas skilda behov och utmaningar. 31/48