Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 kronor. I arbetsgruppen
för skönlitteratur läste ledamöterna i snitt 167 titlar per år 2017.1 för närvarande 500 kronor per titel.2 Arvodet är Utöver detta får alla ledamöter ett mötesarvode, medan Kulturrådet inte kan ersätta inkomstbortfall vilket för vissa personer kan leda till att deltagandet i mötet innebär ett reellt inkomstbortfall. En höjning är nödvändig för att säkerställa att Kulturrådet även fortsatt kan anlita personer med den höga kompetens som uppdragen kräver. Det krävs kunskap inom konstarterna, förmåga att bedöma konstnärliga verksamheter och insikt i kulturpolitiska prioriteringar. Kulturrådet strävar efter att grupperna ska ha en bred representation som bidrar till att flera olika perspektiv och erfarenheter blir del av diskussionen om kvalitet. Att rekrytera personer från andra länder till referensgrupperna, vilket inte är möjligt med dagens ekonomiska förutsättningar, skulle ytterligare bidra till arbetet med kvalitetsbedömningar. Kulturrådet anlitar även enskilda sakkunniga vid bedömning av vissa bidrag; exempelvis gäller det litteratur och kulturtidskrifter som ges ut på andra språk än svenska. För att utveckla myndighetens arbete bjuds också sakkunniga och representanter för kulturlivet in för att diskutera olika frågor. Sådana dialogmöten har genomförts bland annat inom myndighetens arbete som strategisk myndighet för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck inom kulturområdet. Inbjudna representanter från det fria kulturlivet brukar då arvoderas för deras medverkan. Erfarenheterna visar att detta är värdefullt för att synliggöra fler perspektiv och bidra till att myndigheten kan utforma arbetssätt med hänsyn till behov från fältet. 3.2 En starkare förvaltning Det finns behov att förstärka flera led i Kulturrådets verksamhet för att säkerställa våra förutsättningar att enligt instruktionen ”med utgångspunkt i de nationella kulturpolitiska målen verka för kulturens utveckling och tillgänglighet genom att fördela och följa upp statliga bidrag och genom andra främjande åtgärder”. Kulturrådet hanterar årligen omkring 8 000 ansökningar inom ett femtiotal olika bidragsformer med en rad olika konstområden och syften. Statsbidrag fördelas till mottagare med vitt skilda förutsättningar: fristående aktörer, civilsamhällesorganisationer, kommuner och regioner. Vi har samtidigt en rad främjande uppdrag gällande den kommunala kulturskolan, litteratur, läsning med mera. För att kunna genomföra grunduppdraget krävs att vi har en nationell överblick inom konst- och kulturområdet samt spetskompetens både hos medarbetare och de experter som anlitas för att bedöma ansökningar. För att vidmakthålla Kulturrådets legitimitet och relevans krävs att verksamheten utvecklas med utgångspunkt i välgrundade analyser och med lyhördhet för konstområdenas skiftande behov. Detta kräver god kunskap om och dialog med kulturlivets aktörer. Löpande kontakt med fältet är nödvändigt för att ha aktuell kunskap om utövarnas villkor och förutsättningar inom respektive konstområde, och därigenom kunna bedöma bidragens träffsäkerhet samt kontinuerligt kunna anpassa dem utifrån förändrade behov. Kulturrådet har till exempel inlett en process för att vidareutveckla arbetet med breddat deltagande och en ökad mångfald. En verksamhetsutvecklare har tillsatts under hösten 2018 och utvecklingsarbetet innefattar både att granska den egna verksamheten och att bredda den egna, samlade kompetensen. Erfarenheterna av delaktighetsprocesser och metoder för breddat deltagande i den avslutade treåriga satsningen Äga rum/Kreativa platser tas tillvara i detta utvecklingsarbete. För att kunna genomföra ett kraftfullt utvecklingsarbete inom kulturpolitiskt 1. Detta är i realiteten antalet utbetalade arvoden, vilket i vissa fall inkluderar dubbla läsarvoden för titlar över 400 sidor. 2. Dubbelt arvode utbetalas för titlar över 400 sidor. 9/48