Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 • 30 000 tkr årligen fr.
o.m. 2020 till anslag 1:6 ap.1 Bidrag till regional kulturverksamhet Kultursamverkansmodellen bör tillföras medel för att ge utrymme till konst- och kulturområden med en svag regional struktur, konstområdesövergripande verksamhet, interregionala satsningar och främjandeverksamhet för att öka tillgången till kultur i hela landet. Medlen behövs också för att genom utvecklingsbidrag förstärka betydelsefulla insatser för att nå ett breddat kulturdeltagande, bland annat inom museiområdet. • 100 000 tkr årligen fr.o.m. 2020 till anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete Det bidrag till musik- och kulturskolan som infördes år 2016 bör återinföras i enlighet med proposition 2017/18:164. • 15 000 tkr år 2021 och 20 000 tkr årligen fr.o.m. 2022 till anslag 3:1 ap.1 Bidrag till litteratur, kulturtidskrifter och läsfrämjande för en fortsatt utveckling av Bokstart Fortsatt och utökad finansiering krävs för att arbeta med utveckling av den nationella satsningen på små barns språk- och läsutveckling som främjar långsiktig och hållbar samverkan mellan folkbibliotek, barnhälsovård och förskola i kommunerna. Kulturrådet föreslår överföring mellan anslag enligt följande: Medel som har avsatts för förvaltningskostnader på övriga anslag, totalt 39 100 tkr från anslagen 1:2 ap. 1, anslag 1:2 ap. 9, anslag 1:3 ap. 1, anslag 1:6 ap. 1, anslag 2:2 ap. 1 samt anslag 3:1 ap. 1, flyttas till anslag 1:1 ap.1 Statens kulturråd. Kulturrådet föreslår även att 1 000 tkr flyttas från anslaget för bidrag till bild- och formområdet (4:4) ap.1 Bidrag till organisationer inom bild- och formområdet och verksamhetsstöd till vissa utställare till anslag 1:1 ap. 1 för myndighetens arbete med bedömning, uppföljning och främjande. Övriga förslag • Kulturrådet föreslår att det görs en översyn av stödet till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse under anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål, där åtta verksamheter pekas ut som mottagare av statsbidrag. • Det finns skäl att göra en nationell översyn av olika myndigheters och organisationers uppdrag att främja svensk konst och kultur på en internationell arena. En sådan översyn bör synliggöra vilka konst områden som i dag helt saknar eller endast har svaga strukturer för internationellt främjande samt vilka förändringar som kan göras för att statens samlade resurser ska användas mer effektivt. Regeländringar 1. Av förordning (2012:515) med instruktion för Statens kulturråd bör framgå: • ansvar att främja svensk litteratur internationellt (se avsnitt 7.1) • ansvar att initiera, samordna och följa upp läsfrämjande insatser av nationellt strategiskt intresse (se avsnitt 7.3) • arbetet med att bedriva ett särskilt center för kulturskolefrågor (se avsnitt 6.1) • rätten att tillsätta bedömningsgrupper. 6/48