Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 i enlighet med de priori
teringsgrunder för kultursamverkansmodellen som fastställts av Kulturrådets styrelse.17 Medlen behövs också för att genom utvecklingsbidrag förstärka betydelsefulla insatser för att nå ett breddat kulturdeltagande, bland annat inom museiområdet. 5.4 Uppgiftsinsamling inom kultursamverkansmodellen Hanteringen av data inom kultursamverkansmodellen, men även andra data som kan utgöra underlag för den officiella statistiken och för olika typer av kulturpolitisk analys, måste utvecklas. En pågående dialog förs med Myndigheten för kulturanalys kring samordning av uppgiftsinsamlingen. För att ett hållbart system ska kunna byggas upp kommer detta att kräva investeringar och löpande kostnader för underhåll. 5.5 Ändring av förordningen: Inkludera annan scenkonst I förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet § 8 preciseras att bidragen ska främja tillgången till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Med tanke på scenkonstområdets utveckling mot nya och konstområdesöverskridande former är det av stor vikt att öppna för att tydligt inkludera även andra scenkonstformer. Ett tillägg i texten i förordningens § 8 skulle göra den mindre exkluderande och öppna upp för andra former av scenkonst, däribland samtida cirkus. Texten lyder i sin nuvarande form: ”8 § Med utgångspunkt i det ändamål som anges i 4 § ska landstinget ansvara för att bidragsgivningen enligt denna förordning främjar en god tillgång för länets invånare till: 1. professionell teater-, dans- och musikverksamhet”. Med tillägget ”och annan scenkonst” skulle lydelsen av första punkten kunna vara: ”1. professionell teater-, dans-, musik- och annan professionell scenkonstverksamhet”. 5.6 Samtliga regioner bör ingå I dagsläget omfattas tjugo regioner av den förordning som möjliggör för dem att utveckla kulturpolitiken genom att vidarefördela statliga medel. I Stockholm läns fall är det fortfarande regeringen som i Kulturrådets regleringsbrev pekar ut tio verksamheter som mottagare av statsbidrag. Statsbidraget till dessa verksamheter styrs av en separat och föråldrad förordning. När det gäller modellens fortsatta utveckling instämmer Kulturrådet i den bedömning som regeringen gjorde i skrivelsen Kultursamverkan för ett Sverige som håller ihop – framtida inriktning och utvecklingsmöjligheter för kultursamverkansmodellen18 , att samtliga regioner på sikt bör ingå i modellen. 17. Kulturrådets styrelses fastställda prioriteringsgrunder för statsbidrag till regioner inom kultursamverkansmodellen: en regional kulturverksamhet ska prioriteras som ökar tillgängligheten till och skapar förutsättningar för ökad kvalitet och förnyelse genom att ta tillvara digitaliseringens och teknikens möjligheter, utveckla den regionala infrastrukturen, använda nya arbetssätt och samverka samt ge utrymme till konst- och kulturområden med en svag regional struktur. 18. Ds 2017:8, Kultursamverkan för ett Sverige som håller ihop – Framtida inriktning och utvecklingsmöjligheter för kultursamverkansmodellen. 24/48