Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 1 Inledning Konsten och
kulturen är demokratins hjärta. Vi är stolta över att ha ett uppdrag grundat på samma principer som det demokratiska samhället: yttrandefriheten och allas lika rätt att delta. Vår tid präglas av snabb teknisk utveckling och internationalisering. Med digitala lösningar kan vi överbrygga avstånd och bygga internationell gemenskap. Samtidigt ser vi en tydlig polarisering mellan olika delar av samhället, där åsikter och tolkningar av vår omvärld förefaller förstärka varandra snarare än att brytas och utbytas i ett samtal som utvecklar demokratin. Detta reflekteras också i ojämlika förutsättningar att ta del av den offentligt finansierade kulturen. Kulturklyftor kan handla om skillnader mellan att bo i stad och på landsbygd, mellan människor födda i Sverige och utanför, mellan barn som växer upp med olika ekonomiska och sociala förutsättningar. Därför är de förstärkningar av kulturbudgeten och nya uppdrag som Kulturrådet har fått under senare tid, som stärkta bibliotek och inrättandet av Kulturskolecentrum, särskilt välkomna. Våra kommunala bibliotek skapar förutsättningar för läsande, och för många barn lägger kulturskolan grunden till ett eget kulturintresse och skapande för resten av livet. Utan ett förstärkt förvaltningsanslag kan Kulturrådet inte leva upp till de förväntningar som nya uppdrag och en föränderlig omvärld ställer på myndigheten. Vi behöver utveckla digitala system som uppfyller kraven på säkerhet och kunna ägna mer resurser åt att kvalitetssäkra uppföljningen. Det är också hög tid att öka arvodesnivåerna för de ämnesexperter i våra arbets- och referensgrupper som bedömer ansökningar. Kompetensen hos våra experter är en förutsättning för att de statliga bidragen på bästa sätt ska främja en mångfald av konst och kultur av hög kvalitet i hela landet. Ett förvaltningsanslag som inte räknas upp i takt med våra uppdrag riskerar att urholka både kvaliteten och rättssäkerheten i vår bidragsgivning. År 2020 går kultursamverkansmodellen in på sitt tionde år. Genom modellen upprätthålls och utvecklas den kulturella infrastrukturen och tillgängligheten i hela landet, samtidigt som regionala prioriteringar kan se olika ut. Tidsbegränsade satsningar under senare år har förstärkt de nyare områdena inom modellen: läs- och litteraturfrämjande verksamhet samt bild- och formområdet. För att skapa en bestående utveckling måste den statliga kulturpolitiken bedrivas långsiktigt, varför förstärkningarna bör permanentas. De tidsbegränsade medlen för den musikaliska scenkonsten är nödvändiga för att säkerställa regionernas möjligheter att fortsatt erbjuda musikverksamhet av samma kvalitet och omfattning som hittills. Vi har kulturpolitiska mål som ska ge förutsättningar för fri, oberoende, utmanande konst och kultur för alla. I många länder ses Sveriges kulturpolitik som en förebild. I en tid när gränser förstärks och konstnärer tystas behöver vi särskilt värna det internationella konstnärliga utbytet. Genom utbyten över landsgränser utvecklas konsten och kulturen – och vi som människor. Våra föreslagna satsningar är nödvändiga för att upprätthålla och utveckla den komplexa infrastruktur som det svenska kulturlivet vilar på. De senaste åren har ungefär 5 000 unika organisationer sökt stöd från oss. Dessa är inte ett komplement till andra viktiga funktioner i ett samhälle. Konsten och kulturen är en grundpelare i vår demokrati. 4/48