Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 6 Statsbidraget till kul
turskolor Prioriterade behov: Bidrag till kulturskolan om 100 000 tkr bör återinföras fr.o.m. år 2020 inom anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete. Regeländringar: Uppdraget att bedriva ett nationellt kulturskolecentrum bör framgå av Kulturrådets instruktion. 6.1 Återinförande av bidrag till kulturskolor Arbetet fortsätter med att etablera verksamheten vid det nationella kulturskolecentrum som Kulturrådet 2018 fick i uppdrag att inrätta. Kulturskolecentrum stödjer kulturskolorna och deras huvudmän i att utveckla sin verksamhet genom en rad olika insatser. Centret arbetar bland annat med att samla in och följa upp statistik, kartlägga utbildnings- och utvecklingsbehov, följa och sprida forskning samt erbjuda stöd till verksamhetsutveckling och samverkan. I uppdraget ingår också att lyfta och sprida goda resultat och lärande exempel. Regeringen införde redan år 2016 ett bidrag om sammanlagt 100 miljoner kronor riktat till landets alla kulturskolor. Sedan bidragets införande har 85 procent av landets alla kommuner sökt bidraget någon gång. Bidraget har gått till utvecklingsinsatser utifrån kommunernas egna behov. Enligt förordningen (förordning [2018:1548] om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet) har kommunerna kunnat söka bidraget för att göra den kommunala kulturskoleverksamheten mer jämlik, förbättra möjligheterna för barn och ungdomar att delta i verksamheten samt fördjupa och bredda undervisningen. Bidraget har bland annat använts till att prova nya metoder, arbeta med riktade insatser eller att nå nya målgrupper. Förordningen anger också att bidrag även får ”lämnas till en kommun som till följd av att den har vidtagit kvalitetshöjande åtgärder i verksamheten har en hög elevavgift och ser ett behov av att sänka avgiften” (3§).19 Bidraget var en av tre delar i propositionen En kommunal kulturskola för framtiden - en strategi för de statliga insatserna (Prop. 2017/18:164) som riksdagen fattade beslut om våren 2018. Inför 2019 har bidraget tagits bort. Motiveringen var att det är kostsamt och ineffektivt att via riktade statsbidrag motivera kommuner att öka tillgängligheten genom sänkta avgifter. Det riskerar att gynna privilegierade grupper och kan enligt riksdagen på längre sikt leda till ett system där stat och kommuner får ett gemensamt ansvar för kulturskolornas verksamheter. 19. ”Statsbidrag får även lämnas till en kommun som till följd av att den har vidtagit kvalitetshöjande åtgärder i verksamheten har en hög elevavgift och ser ett behov av att sänka avgiften. Med hög elevavgift avses en avgift som motsvarar eller överstiger den genomsnittliga elevavgiften vid landets samtliga kommunala kulturskolor.” 25/48