Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 9.2 Översyn av anslaget
till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse Regeringen pekar i Kulturrådets regleringsbrev särskilt ut åtta aktörer av kulturpolitiskt intresse under anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål ap.1. Dessa är Dansnät Sverige, Eric Ericsons Kammarkör, Eric Sahlström-institutet, Ulriksdals slottsteater (Confidencen), Internationella Vadstena akademin, Kungl. Musikaliska Akademien, Orionteatern och Strindbergs Intima Teater. Bakgrunden till detta urval av aktörer vilar sannolikt i flera fall på en lång historia och har komplexa skäl. Kulturrådet måste dock konstatera att det är svårt att finna en tydlig struktur för det statliga åtagandet. Flera av aktörerna har varit utpekade under lång tid. Antalet har varierat något och den senast tillkomna aktören är Dansnät Sverige, som till skillnad från övriga enskilda verksamheter är ett turnénätverk för samtida dans med flera olika parter spridda i landet. Kulturrådet menar att det skulle vara värdefullt att regeringen gör en översyn av stödet till ”vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse”. En del av verksamheterna kan anses ha mer lokal och regional betydelse än nationell. Vi bedömer även att de utpekade aktörerna uppfyller de nationella kulturpolitiska målen i olika grad. En översyn av stödet har aktualiserats ytterligare genom införandet av kultursamverkansmodellen, där en grundtanke är att flytta ansvaret för beslut om statliga medel inom ett antal områden till den regionala nivån. Flertalet av de utpekade aktörerna har finansi ering även från regional nivå och det vore här naturligt för den statliga nivån att föra en dialog med regionerna kring verksamheterna. I ett par fall har aktörer som tidigare pekades ut också överförts till kultursamverkansmodellen, utifrån en samsyn mellan statlig och regional nivå. Samtidigt är det sannolikt motiverat för den statliga nivån att fortsatt peka ut vissa aktörer, nätverk eller funktioner utifrån ett nationellt, strategiskt intresse, för att exempelvis stärka enskilda konstområden och värna värdefulla verksamheter. Mot denna bakgrund ser Kulturrådet skäl att göra en översyn och en långsiktig analys av det statliga åtagandet, sett som en del av de samlade satsningarna inom teater, dans, musik och annan scenkonst. 34/48