Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 skapande och estetiska u
ttrycksformer är en del av kärnuppdraget och att det inte finns timplaner och schemalagda kurser. Samtidigt framkom vissa utmaningar, som främst är av ekonomisk, praktisk och organisatorisk art.22 Över 2 000 enskilda huvudmän finns för landets förskolor, varav 95 procent driver endast en eller två förskoleenheter. Enheterna är ofta också små; åtta av tio huvudmän har i genomsnitt 50 barn eller färre inskrivna i sina förskolor.23 män kan komma att kräva vissa förändringar av förordning som styr bidraget. 7.2 Anslagssparande När skolhuvudmännen redovisar hur bidragsmedlen använts föregående skolår, visar det sig hos mer än en tredjedel av mottagarna att bidragsmedlen inte kunnat utnyttjas fullt ut. Det innebär att relativt stora belopp återbetalas till Kulturrådet under november och december månad varje år. Under 2018 återbetalades över 10,5 miljoner kronor. Nettosumman som återbetalas till statskassan är däremot årligen endast mellan 1–2 miljoner, eftersom Kulturrådet strävar efter att använda en så stor del av de återbetalade medlen som möjligt före årets slut. Huvudmännens skäl till återbetalningar är rimliga, motiverade och beror främst på faktorer som inte kunnat förutses på förhand, till exempel personal- eller organisationsförändringar. Dessutom är det svårt för skolhuvudmän att beräkna exakta kostnader, eftersom en ansökan från en kommun eller annan huvudman kan omfatta en mängd olika skolenheter. Eftersom återbetalningarna sker sent på året är det svårt att på ett tillfredsställande och kvalitetssäkert sätt kunna förstärka bidragsgivningen med återbetalade medel före utgången av året. Om dessa pengar i stället kunde fördelas som bidrag efterföljande år skulle de utgöra en förstärkning inom den ordinarie bidragsfördelningen. För att kunna utnyttja bidraget till fullo och samtidigt ge bättre förutsättningar för att förstärka professionell kulturverksamhet i skolan anhåller Kulturrådet om ett anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola. Kulturrådet ser att hanteringen av den stora mängden huvud22. Bättra/Spira (2016) Kultur på barnens villkor – en kartläggning av professionell kultur i förskolan. 23. Skolverket, PM – Barn och personal i förskolan hösten 2016, Dnr: 5.1.12017:671. 28/48