Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 Kulturrådet konstaterar
att endast ett fåtal ansökningar under de tre år som bidraget har fördelats har gällt sänkning av elevavgifter, och de redovisningar som hittills har inkommit visar att många nya barn och unga har hittat till kulturskolan tack vare bidraget. Det gäller bland annat elever från områden med inget eller lågt deltagande i kulturskolorna, barn med funktionsnedsättning, nyanlända och tonåringar. Verksamheten har organiserats på nya sätt genom att erbjuda undervisning i grupp, kortkurser, lovverksamhet och öppen verksamhet. Flera kommuner har spridit verksamheten geografiskt från centralorten, exempelvis till skolor i kommunens ytterkant, och startat nya samarbeten, ofta med andra kommunala verksamheter som fritidsgården eller biblioteket men även med det civila samhället. Det statliga stimulansbidraget är en betydelsefull del i uppdraget för det nyinrättade nationella kulturskolecentret, eftersom bidraget ger möjlighet att konkret från statligt håll stimulera verksamhetsoch metodutveckling. Den nya förordning för kulturskolebidraget som togs fram under hösten 2018 (och som nu har upphävts) speglar det uppdrag som Kulturskolecentrum har att stödja kommunerna och deras kulturskoleverksamheter i utveckling och förnyelse. Förordningen angav att syftet med bidraget är att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet i kulturella och konstnärliga uttryckssätt. Syftet var också att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda såväl fördjupning som bredd i undervisningen med utgångspunkt i vars och ens särskilda förutsättningar. Kulturrådet föreslår mot denna bakgrund att bidraget om 100 miljoner kronor återinförs inom anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete för att fortsatt stimulera utveckling genom att bland annat bredda och fördjupa kulturskolans utbud och undervisning, genomföra särskilda insatser för att nå nya målgrupper samt genomföra satsningar för att stärka verksamheten i områden med socioekonomiska utmaningar eller i glesbygd. Inför ett eventuellt framtida arbete med att ta fram en ny förordning vill vi samtidigt föreslå att syftet att sänka elevavgifter tas bort, eftersom det i praktiken är svårt att tillämpa en sådan skrivning. En revidering av den tidigare förordningen för bidraget, förordning (2018:1548) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet, föreslås i så fall genom att de två sista meningarna stryks i 3§. 6.2 Styrning av uppdrag om Kulturskolecentrum genom instruktion Kulturrådet fick 2018 i uppdrag att inrätta och bedriva ett särskilt center för kulturskolefrågor, i enlighet med propositionen En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna (prop. 2017/18:164). Detta nationella kulturskolecentrum stödjer kulturskolorna och deras huvudmän i att utveckla sin verksamhet genom en rad olika insatser såsom beskrivits ovan. För närvarande framgår uppdraget endast av myndighetens regleringsbrev. För att öka tydligheten kring myndighetens roll och samlade uppdrag bör detta i stället framgå av instruktionen (förordning [2012:515] med instruktion för Statens kulturråd). 26/48