Budgetunderlag 2020–2022 1
Budgetunderlag 2020–2022 8.2 Översyn av förordnin
gar på litteraturområdet Kulturrådet ser fortsatt ett behov av att förnya och förenkla förordning (2010:1058) om statsbidrag till litteratur, kulturtidskrifter och läsfrämjande insatser. En mer flexibel bidragsförordning skulle öka möjligheterna att anpassa stödformerna utifrån områdets utveckling. Kulturrådet anser också att förordning (2007:1435) om statsbidrag till internationellt utbyte och samarbete på litteraturområdet behöver anpassas för dagens behov inom området. Samarbeten och utbyten internationellt sker på ett mer mångsidigt sätt än tidigare och behov finns för utveckling av bidragsgivningen, så att verksamheten blir mer relevant och bidraget mer ändamålsenligt. Förordningen behöver ge utrymme för fler typer av utbyten mellan fler typer av aktörer. 8.3 Förtydligat uppdrag om samordning av läsfrämjande insatser Kulturrådet har sedan 2014 enligt regleringsbrev i uppdrag att initiera, samordna och följa upp läsfrämjande insatser av nationellt strategiskt intresse. Anslag 3:1 Bidrag till litteratur och kulturtidskrifter tillfördes då 15 miljoner kronor för detta ändamål. Senare har regeringen även förstärkt myndighetens arbete med initiativet Bokstart genom 10 miljoner kronor årligen för åren 2017–2020. Utifrån att Kulturrådets uppdrag att samordna läsfrämjande insatser av nationellt intresse nu gått in på sitt sjätte år, och att Kulturrådets verksamhet och roll inom området har etablerats bland annat genom Bokstart, måste uppdraget betraktas som långsiktigt. Därmed bedömer Kulturrådet att det skulle vara ändamålsenligt att uppgiften ”att initiera, samordna och följa upp läsfrämjande insatser av nationellt intresse” skrivs in i myndighetens instruktion. Kulturrådets uppdrag tar sin utgångspunkt i det handlingsprogram för läsfrämjande som vi på uppdrag av regeringen tog fram år 2014.24 Uppdraget avser läsfrämjande arbete utanför skolan, med utgångspunkt i litteraturen som konstform och läsningen som konstnärlig upplevelse och väg till bildning. Det omfattar insatser som vänder sig både till barn, unga och vuxna. Erfarenheterna från arbetet med att genomföra handlingsprogrammet visar att det är viktigt att samverka över politikområden för ett framgångsrikt läsfrämjande arbete. Att uppdraget gäller främst utanför skolan är därför inte helt ändamålsenligt. 8.4 Fortsatt utveckling av Bokstart Den nationella satsningen på små barns språk- och läsutveckling inom ramen för Bokstart har pågått sedan 2015. Det som började som ett pilotprojekt med försöksverksamhet i fem kommuner har i dag blivit en stödform som är öppen för samverkansprojekt i kommuner och regioner runt om i hela landet. Bokstart ska vara ett stöd och en resurs för regioner och kommuner i deras fortsatta arbete för att stärka föräldrar och för alla barns rätt till ett språk. I början av 2018 lanserade Kulturrådet också en särskild webbplats för Bokstart. Ambitionen är att den ska fungera som en digital plattform för kunskap, metodstöd och inspiration för i första hand professionerna men även intresserade föräldrar och andra vuxna i barns närhet. 24. Kulturrådet (2014) Handlingsprogram för läsfrämjande. 30/48