Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN FRAMTID HISTORIA FULL FART FRAMÅT
! P När Porsche firar 70-årsjubileum ges många tillfällen att blicka bakåt i historien. Men samtidigt pågår arbetet med att ta företaget framåt. Thilo Koslowski är mannen som ska göra bilen smart, uppkopplad och roligare än någonsin. TEXT SAM SUNDBERG BILD PORSCHE AG å väg hem från jobbet tar du vägen förbi saluhallen för att plocka upp en bit kött. Trafiken tätnar när du närmar dig centrum. Snart står den helt stilla, så du sätter på autopiloten. Hinner med ett videosamtal med familjen innan bilen släpper av dig utanför saluhallen. Medan du handlar rullar den ett par varv runt kvarteret och väntar utanför igen när du är färdig, så att du slipper leta parkering. Den spänner fast dig med säkerhetsHan borde veta. Thilo Koslowski är branschexpert med över bältet igen och tipsar samtidigt om en rutt där trafiken är glesare. Ute på landsvägen kan du koppla bort autopiloten och njuta av den klassiska körupplevelsen hela vägen hem, medan bilen screenar dina samtal, håller ett vakande öga på eventuella irrationella förare omkring dig och automatiskt mjukar upp fjädringen så att du knappt märker fartguppen när du rullar in i ditt bostadsområde. Så kan en Porsche-ägares vardag se ut i framtiden – en framtid som skapas av det nya dotterbolaget Porsche Digital. EN FASCINERANDE TID – Vi lever i en oerhört fascinerande tid. Vi står inför en så grundläggande förändring att den bara kan jämföras med när bilen uppfanns och ersatte häst och vagn, säger en upprymd Thilo Koslowski. ”Alla som älskar att köra bil har också en fantastisk tid framför sig.” 20 år i Silicon Valley, länge på konsult- och analysföretaget Gartner där han ledde avdelningen Automotive and Smart Mobility. Sedan 2016 är han vd för Porsche Digital, som har sitt huvudkontor i Ludwigsburg, strax norr om Stuttgart, med satellitkontor i Berlin och Silicon Valley. Han reser mycket för att träffa samarbetspartners och suga upp idéer, en viktig del i arbetet med att formulera visionerna för framtidens körupplevelse. För dagen befinner han sig i München. – Låt mig säga så här: Bilen kommer aldrig mer att sakna intelligens, och den kommer inte att vara helt frikopplad från resten av ditt liv. Den kommer kanske inte att vara inblandad i allt som händer i din vardag på samma sätt som din mobil. Men precis som den kommer bilen att vara smart, uppkopplad och integrerad i ditt liv. Den kan inte bara kommunicera med dig som ägare, utan också med företag, med ditt hem och med alla dina prylar, säger Thilo Koslowski. KÄNNER MÄRKETS DNA Det råder ingen tvekan om att han jobbar hårt för att det ska bli så. På drygt ett år har han byggt upp Porsche Digital från grunden, ett företag som ska utforska trender inom konnektivitet, smart mobilitet, maskinlärande och autonoma fordon, implementera dem i verksamheten och bygga upp samarbeten med 11