Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET ”Under den snabba körningen
på den nästan tomma motorvägen ligger bilen bergstadigt även i riktigt snabba kurvor.” GTS-KUREN I 15 PUNKTER 1. Tack vare ett större insug, större turbo och ett höjt laddtryck från 1,1 till 1,3 bar samt omprogrammerad styrmjukvara är toppeffekten nu 365 hk. Maxvrid 430 Nm i PDK-modellen och 420 Nm i den manuella. 2. Kylning: Extra kylare i frontens mitt för att kunna hantera den större värmeutvecklingen som den starkare motorn ger. 3. Mekanisk differentialbroms med Porsche Torque Vectoring (PTV). 4. Sportavgassystem som standard. 5. Sport Chrono-paket. 6. 10 mm sänkt Porsche Active Suspension Management, PASM. 7. 20mm sänkt PASM-sportchassi (tillval). 8. Sportstolar med mittsektion i alcantara och GTS-brodyr. 9. Möjlighet att välja till GTS-paket med röda sömmar, kolfiberdetaljer etc. 10. Djupare frontspoiler. 11. Svart kjol bak. 12. 20-tums svartlackerade Carrerafälgar. 13. Svärtade bi-xenonframlyktor. 14. Svärtade baklyktor. 15. Sportavgassystem med svarta, centralt placerade rör. alltid varit väghållningen. Inte heller här visar den nya bilen på några kompromisser. Under den första timmens snabba körning på den nästan tomma motorvägen ligger bilen bergstadigt även i riktigt snabba kurvor. Precis som brukligt med Porsche-bilar känns det hur mycket möda som lagts på chassiutvecklingen. Styrningen är urverksprecis och helt befriad från glapp samtidigt som beteendet vid sidobelastning är neutralt och fullständigt förutsägbart. En viktig bas för att kunna konstruera ett så här fint chassi är också att karossen är styv, vilket ofta är ett problem i öppna bilar. Icke så i Porsche 718 Boxster, här känner du inget flex, inga karossvibrationer eller andra typiska cabrioletåkommor. Vi svänger av motorvägen in på en kurvig väg upp mot bergen i det mäktiga Sierra Nevada-massivet. Här går Boxstern från stadig till direkt lekfull. GTS-behandlingen av chassit har visserligen gjort det lite styvare än tidigare, men vi talar ändå om en väl avvägd hårdhet. Jag bedömer inte att någon kommer att vilja avstå från GTS-varianten av komfortskäl. GTS-namnet är inte bara en symbol för de mest körglädjesorienterade gatmodellerna i Porsche-programmet, utan de är också tänkta att utgöra ett attraktivt paketerbjudande. Under den sista halvtimmen drar jag ner tempot, sätter på Bose-stereon och bara njuter av att vara ett med vinden, himlen och denna fantastiska bil. ”Vi tillåter inga kompromisser” Fabian Zink, ansvarig för motorutveckling på Porsche 718, om de nya GTS-modellerna. Motorn har blivit lite starkare, är det bara en mjukvaruförändring? – Nej! Till skillnad från en del tillverkare av sportiga standardbilar tillåter vi inga kompromisser när vi höjer uteffekten i en motor. Alla delsystem i motorn måste ha kapacitet att kunna leverera full kraft, även vid långvarig, hård belastning under extrema förhållanden. Det finns redan två modellvarianter av 718. Var passar nya GTS in? – 718 Boxster och Cayman GTS är bilar för den som vill ha ytterligare lite sportighet hos sin 718, utan att offra utrymmen och komfort, vilka bidrar till att bilen verkligen kan användas varje dag. På många marknader finns dessutom kunder som föredrar GTS-modellerna eftersom de är så lämpliga att användas på Trackdays. 43