Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET EN PORSCHE PANAMERA MED EXT
RA ALLT TEXT ANDERS ADOLFSSON BILD PORSCHE AG J 58 ag vaknar av dundrande åska utanför hotellrummet. Bakom gardinen visar sig en blygrå gryning med piskande regn. Spaniens solkust gör inte skäl för namnet idag. Jag förbannar vädergudarna då jag sett fram emot att få hårdtesta nya Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo utmed såväl slingriga bergsvägar som autostradas. Men den nya bilen har ju både fyrhjulsdrift och ett formligt fyrverkeri av tekniska stödsystem. Den kommer tveklöst att hjälpa oss med inspirerad körning även om det skulle bli lite halt i kurvorna. Efter att ha packat väskor och kamerautrustning i den rymliga halvkombiaktern, rullar vi ut från hotellområdet. Bagageutrymmet i Sport Turismo-versionen rymmer 425 liter upp till fönsterlinjen, ungefär 100 liter mindre än i Sport Turismo-modellerna utan hybriddrift. Batterierna stjäl nämligen lite plats under bagagerumsgolvet. Men eftersom halvkombiluckan också ger utrymmen ovanför fönsterlinjen, upplevs även Turbo S som ett klart steg framåt i rymlighet. Viktigt är även att lasttröskeln är lägre samtidigt som lucköppningen är större, Från och med nu finns toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid även med Sport Turismo-kaross. Med de ökade utrymmena har Porsche tagit ytterligare ett steg mot att skapa den kanske mest mångsidiga premiumbilen på marknaden. vilket gör bilen enklare att lasta än vanliga Panamera. Sport Turismo-designen innebär också att det finns tre platser i baksätet samt att baksätespassagerarna nu kan njuta av en tydligt större takhöjd och en rymligare atmosfär. GLIDER LJUDLÖST IVÄG Trots att en fyraliters turboladdad V8 lurar under huven, resulterar vridet på startnyckeln bara i att instrumenteringen tänds. Jag släpper bromsen och glider sedan ljudlöst iväg. För mig som gammal förbränningsmotorgalning känns både elbilar och laddhybrider fortfarande lite udda, men ändå avslappnande och behagliga. Frånvaron av startmuller uppskattas säkert allra mest av de andra hotellgästerna, varav flertalet fortfarande sover. Glider genom kustens småstäder i sightseeing-tempo, kompletterat med några mil motorväg. Inte någon gång går bensinmotorn igång. Bilen klarar 5 mil och som högst 140 km/h endast på eldrift, vilket i praktiken betyder att många ägare nästan aldrig kommer att behöva tanka. Regnet har nu upphört och Panameran lufsar lugnt på väg åt sydväst och Gibraltar, samtidigt som jag njuter av klangen från Burmester 3D-anläggningen med 21 högtalare och en uteffekt på inte mindre än 1 450 watt. Bilens infotainmentsystem har omfattande funktionalitet och kan till en början upplevas lite komplext, men när man botaniserat i menyn ett tag, visar sig logiken och det blir lättare att hitta rätt. Den stora 12,3-tums infotainmentdisplayen ger dessutom god överblick. Det går utmärkt att konfigurera Panameran efter ditt humör, vill du köra maximalt sportigt vrider du lägesväljaren på ratten till Sport eller till och med Sport Plus. Det finns dessutom ett antal laddhybridspecifika program som kan minimera totalförbrukning, se till att bilen laddas inför elektrisk drivning i miljözoner, endast körs på el, och så vidare. TRYCKET BARA FORTSÄTTER Väcks abrupt ur mitt infotainmenttest. Ett kombinerat brölande och pysande oljud närmar sig bakifrån. På den nu nästan tomma motorvägen dyker det i filen bredvid upp en japansk spoilerbehängd sportsedan, och den unge mannen bakom ratten tycks ana en skalp. När han kör förbi kunde jag förstås ha visat min stora mognad och låtit detta