Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Köparen var den schweizi
ska bilhandlaren Josh Heintz, som drev Riesbach Garage i Zürich. Han köpte bilen för 7 000 franc för att ha i skyltfönstret till sin bilsalong. Men även om många kom in och ställde frågor, var det ingen om vågade slå till på en bil från ett då okänt märke. Det var inte förrän efter flera månader som Heintz gode vän Peter Kaiser slog till och köpte bilen för 7 500 franc. PÅ BAKGATORNA I ZÜRICH I december registrerade Kaiser bilen som fick registreringsnummer ZF20 460. Men det fanns en sak Kaiser inte riktigt gillade med bilen: namnet. Porsche hade inte samma sportiga och internationella klang som Alfa Romeo eller Jaguar, tyckte han. Så han tog bokstäverna i fronten och flyttade om dem så att de bildade namnet ”PESCO”. – Jag hade ingen lust att åka omkring och skylta med en bil som hette Porsche, som då dessutom var i princip okänt. Men jag använde bilen som min vardagsbil. Jag brukade parkera på bakgatorna i Zürich eftersom det annars alltid kom fram en massa folk som ville titta på den lustiga bilen där man inte kunde se vad som var fram och vad som var bak, har Peter Kaiser berättat för den amerikanske journalisten och författaren Karl Ludvigsen som lagt ned ett tidskrävande jobb på att spåra bilens alla ägare. Karl Rabe, Erwin Komenda och Ferry Porsche. ”Porsche tyckte att designen var en misslyckad återvändsgränd och ville inte kännas vid bilen.” 1951, när Porsche hade flyttat tillbaka till Zuffenhausen, tog Kaiser bilen dit för att undersöka om det fanns något intresse av att köpa tillbaka den. Men svaret han fick var att designen var en misslyckad återvändsgränd och att man inte riktigt ville kännas vid den. Så istället sålde han den till bilhandlaren AMAG i Zürich för 4 500 franc. Vid den här tiden hade bilen börjat falla isär. Dörrarna hängde skevt från sina gångjärn, fjädringen var slut och sömmarna i sätena började spricka. Bilen var ju tänkt som en prototyp, så att den skulle hålla länge var aldrig prioriterat. En kvinna vid namn Rosemarie Muff köpte bilen av handlaren för 10 000 franc och hade den några månader innan hon sålde den vidare till Hermann Schulthess för 3 000 franc. Och äntligen hade bilen hamnat i goda händer. Schulthess var en sann bilentusiast och restaurerade bilen från grunden. Under en resa över Gotthard-passet höll Schulthess och bilen på att krocka med en get, men han lyckades undvika den och blev istället påkörd av en Opel med sex nunnor på utflykt. Schulthess tog tillbaka bilen till AMAG för reparationer. 1952 tog Schulthess bilen till Porsche i Zuffenhausen för att byta till större bromsar och till en större och mer kraftfull motor, 1 500S. Men det var fortfarande ingen på Porsche som tyckte att bilen var något speciellt. HITTAR HEM IGEN Schulthess sålde snart bilen vidare till en lokal bagare vid namn Igoris, som lät den stå och förfalla i ett garage. Därifrån räddades den av Franz Blaser från Lachen, som köpte den och lät renovera upp den till kördugligt skick igen. 1958, när Porsche skulle fira sina första På hedersplats i Porsche Museum i Zuffenhausen. tio år som biltillverkare i eget namn valde man till slut att försöka köpa tillbaka bilen för att visa upp den på en utställning. Blaser bytte gladeligen in sin tio år gamla prototyp mot en helt ny Porsche Speedster. Sedan dess har bilen tillhört Porsche, och 1975 totalrestaurerades den till sitt ursprungliga skick. Och idag är den en av de verkliga stjärnorna på Porsche Museum i Zuffenhausen. 15