Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN Andreas Preuninger i Por
sche 911 GT3, en av de ikoniska bilar han ligger bakom. V i befinner oss på Genève-salongen för att möta Andreas Preuninger. Mannen som i 18 år har ansvarat för utvecklingen av världens mest åtråvärda sportbilar, numera legendariska GT-modeller som Cayman GT4, 911 GT3 och 911 GT2 RS. Andreas Preuninger sticker ut bland de övriga cheferna inom bilindustrin på mässan. Han pratar inte rutinmässigt om strategi, ekonomi och politik. Istället pratar han passionerat om bilkörning. Men så är hans uppdrag också annorlunda. Officiell titel är Director GT Model Line och hans huvudsakliga mission är inte massproduktion utan att skapa framtidens sportbilsikoner. Under sina år på Porsche har han levererat fullträff efter fullträff i ett av de mest krävande marknadssegmenten. – Jag är bilentusiast. Jag älskar att köra och är – Jag gillar moderna Corvette, och nya Camaro är otrolig. En vacker bil. En brutal bil. Lamborghini är också underbara att köra och Mercedes AMG GT-R är en cool bil. Och gärna en öppen Ferrari Daytona 365. Sonny Crocketts bil i ”Miami Vice”. Jag ber honom för säkerhets skull att välja en bil för resten av livet. Svaret kommer som skjutet ur ett gevär. – Om jag måste välja bara en är min största favorit tveklöst Porsche Carrera GT. Jag älskar ljudet från den sjungande V10:an och den manuella växellådan. intresserad av ”soulful driving”. Jag gillar att vara i bilen, jag gillar ljuden som den ger ifrån sig. Jag vill kommunicera med den. Kolla in dess karaktär, känna in den. Ibland vill jag vara helt ensam med den. Bara jag och bilen, ingen fru och inga kollegor. Självklart med radion avslagen. När vi möts har han precis presenterat sin 15:e bil för världens samlade presskår. Den mest extrema generationen av 911 GT3 RS genom tiderna. Som det ser ut har han skapat ännu ett mästerverk. Andreas Preuninger är 52 år, uppvuxen i Baden-Württemberg, och en sann bilentusiast sedan barnsben. – Min verkliga drömbil satt på en plansch ovanför sängen när jag var 7–8 år. En vit 2.7 RS med ”Carrera” skrivet i blått. Jag var i exakt rätt ålder när den lanserades, precis när man börjar utveckla sina stora intressen i livet. När jag fick se bilen på gatan blev jag helt förtrollad. Sedan dess är jag infekterad av Porsche-viruset. En smakstart på livet. Carrera RS från 1973 är givetvis en av Porsches verkliga rariteter. Så om den utgjorde barndomens bildröm, hur ser drömgaraget ut idag? ”När jag fick se bilen på gatan blev jag helt förtrollad.” KÖPER BILEN MED HJÄRTAT I slutet av 1980-talet arbetade Preuningers pappa som ingenjör hos en underleverantör till bilindustrin. På Porsche var han kontrakterad som projektledare för de vågar som mäter lyftkrafter och downforce i vindtunneln hos motorsportavdelningen i Weissach. När han en gång blev tvungen att åka till jobbet för ett möte en lördag fick Andreas, som då var i 20-årsåldern, möjligheten att följa med. – Första gången jag klev in i den enorma verkstaden med alla dessa bilar som jag älskat sedan jag var liten … Det var som att komma till ett sagoland. Det stod direkt klart att här måste jag arbeta. Målsättningen var klar och Andreas Preuninger sjösatte sin kampanj för att hitta ett jobb på Porsche, men det blev ingen enkel resa. Det företag vi ser idag, framgångsmaskinen som säljer nästan 250 000 bilar per år, såg radikalt annorlunda ut under 1990-talets början. Porsche var då en konjunkturkänslig nischtillverkare i hård kamp mot finanskrisen. Företaget hade anställningsstopp och tvingades att säga upp folk. Ansökan efter ansökan studsade tillbaka, trots en ingenjörsexamen i fordonsteknik från universitetet i Stuttgart. I tre år fortsatte han att bombardera Porsche med sitt cv tills ödet en 29