Porsche Magasin 1
Cabrioleten kan fällas ner och upp i hastigheter
upp till 50 km/h. M 42 alaga, Spanien. Knappt har vi hunnit kliva ut ur flygterminalen innan vi möts av en färgglad palett av precisionsparkerade låga, öppna sportbilar. En leende tysk kvinna iklädd Porsche-tröja trycker en nyckel i handen på mig och puffar iväg mig mot ett rödlackat exemplar av dagens testkandidat – nya Porsche 718 Boxster GTS. Bilen ser ut att göra 200 km/h redan som stillastående – GTS-behandlingen har gjort den harmoniskt formgivna ursprungsbilen tydligt mer aggressiv. Några viktiga beståndsdelar i detta är de svartlackerade 20-tumsfälgarna, de svärtade lyktorna och en sänkning av chassit. Sätter mig bakom ratten och hittar på klassiskt Porsche-manér snabbt en perfekt körställning. Man undrar stilla varför inte alla andra sportbilar erbjuder samma stol- och rattskjutmån, speciellt när en perfekt sittställning gör så mycket för den samlade körupplevelsen. Nåväl, vänsterhanden hjälper nyckeln in i nyckelhålet och vrider till. Den till 365 hästkrafter uppstressade turboladdade boxerfyran (upp 15 hk i GTS jämfört med S-modellen), vaknar till liv med ett rått skall. Jag rullar sakta ut från flygplatsen och närmar mig motorvägspåfarten. Solen har just torkat upp vägen efter ett dygnslångt regn och termometern närmar sig nu åter 20 grader. Efter att ha cabbat ner, vilket kan göras i upp till 50 km/h och avklaras på runt 10–15 sekunder, ser jag ingen anledning att vänta längre utan vrider körlägesväljaren på ratten till ”Sport Plus” vilket bland annat styvar upp chassit, snabbar upp gasresponsen och öppnar spjällen i det standardmonterade sportavgassystemet. Växlar sedan ner genom att dra två fasta drag i vänsterpaddeln och pangar ner gaspedalen i durken för att se vad den nytrimmade boxerspisen har att ge. Vridet kommer närapå utan turbofördröjning – maskinen skjuter på frenetiskt redan från botten. Fulla 430 Nm (10 mer än i S-modellen) ligger på i hela intervallet mellan 1 900 och 5 000 varv och förblir närapå detsamma ända till drygt 6 500 varv när det är dags att smälla i nästa växel. Fördröjningen både mellan paddeldrag och växling, samt den tiden en växling tar att utföra, uppfattas som nära noll – dragkraften avbryts inte, snarare ökar accelerationen momentant i växlingsögonblicket. Fartökningen genom växlarna är också imponerande. 718 GTS klarar 0–100 på 4,3 sekunder med PDK. En siffra som för bara 20 år sedan representerade verklig superbilsprestanda. SNABBARE ÄN FÖREGÅNGARNA I den nya bilen visar toppeffektsangivelsen 365 hästkrafter bara en del av sanningen. I praktiken är denna bil påtagligt snabbare än sin direkta föregångare med sexcylindrig sugmotor, trots att toppeffektsnoteringen bara är marginellt högre. Kraften finns överallt och hela tiden, inte bara nära varvtalstoppen. Motorer i all ära, men de små mittmotorbilarnas främsta adelsmärke har