Porsche Magasin 1
Fredrik Huldt får hjälp av experterna på Mtech at
t hitta rätt bland instrumenten. V 64 i lämnar Gardermoens flygplats utanför Oslo. Jag sitter vid ratten på nya Porsche 911 GT3 modellserie 991.2. Bestyckad med den mytomspunna fyralitersversionen av boxersexan med 500 hästkrafter. Sugmotorer är som du säkert redan vet ett allt mer sällsynt fenomen i bilvärlden. Att få uppleva stämsången från en sextett av vältrimmade tenorer och den oöverträffade trottelkontroll som GT3-motorn erbjuder är inget annat än beroendeframkallande. Det blir en skön tripp längs den Vi befinner oss på Rudskogen Motorsenter där den första officiella testdagen inför årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia arrangeras. En första chans att uppleva den nya tävlingsbilen 911 GT3 Cup Gen 2 som debuterar i serien under kommande säsong. Redan när jag byter om får jag sällskap av en man med världsmästargener. Rallyhar under fjolåret hunnit med att både bli mästare i stenhårda Porsche Carrera Cup Deutschland och tvåa i världsomspännande Porsche Mobil 1 Supercup. ”För mig är sportbilar religion och racingbanor är heliga tempel.” böljande Fetveien öster om sjön Øyeren som ringlar genom Østfold fylkes vackra landskap. Jag hade gärna fortsatt ett par timmar till men redan vid Rakkestad är det dags att parkera. Anledningen är så osannolik att jag nog borde nypa mig själv i armen, men eftersom jag då riskerar att väckas ur min dröm låter jag bli. Idag tjänstgör nämligen den ikoniska sportvagnen endast som flygtaxi. fantomen Henning Solberg är en av medlemmarna i Norges snabbaste motorsportfamilj. Storebror till Petter, världsmästare i WRC 2003 och i rallycross 2014 och 2015. Samt farbror till ett av rallycrossens verkliga underbarn. Redan vid 16 års ålder visar Oliver Solberg tecken på att vilja köra fortare än sin pappa. Ute i depån stöter jag på nästa norska toppförare. Dennis Olsen MOD, TALANG OCH HJÄRTA Så vad gör jag här bland fullblodsproffsen? Frågan aktualiseras när jag skriver på ansvarsavtalet med tillhörande självrisk på 250 000 kronor. Möjligen är jag relevant för att jag har ett helt liv bakom mig som motorjournalist. För mig är sportbilar religion och racingbanor är heliga tempel dit vi som dyrkar motorsportens gudar kommer för att be. Jag ska berätta en hemlis. Jag är ganska ointresserad av varvtider. Jag älskar motorsport för att det handlar om mod, talang och hjärta. Själv kör jag sportbilar för att det är den renaste formen av njutning. Så jag ställer mig frågan: Finns det utrymme för körglädje i motorsporten eller är de allra renrasigaste fullbloden dömda till ett liv i tristess?