Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA MANNEN SOM SKAPADE BILDE
N AV PORSCHE Det var Ferry Porsche som skapade märkets första bilar under eget namn. Men det var Hanns Lohrer som skapade bilden av dem. TEXT OSKAR HAMMARKRANTZ BILD PORSCHE AG F 36 erry Porsche var på många sätt en visionär som gärna tittade framåt och vågade utmana med nya tekniska lösningar. Men när det gällde en sak var han inte särskilt progressiv. Reklam var näst intill onödigt trams, och färgglada bilder var närmast att likställa med lurendrejeri som tog bort fokus från det viktiga: tekniska data. Ferry Porsche var helt enkelt övertygad om att fakta alltid slår känslor. Som den ingenjör han var låg han bakom att Porsches allra första annonser för Porsche 356 i princip bara bestod av just tekniska specifikationer. De skulle helt enkelt övertyga bilköparna om att Porsche 356 var en alldeles utmärkt bil. Och bilköparna skulle i sin tur berätta för andra om hur fantastisk deras bil var. Rätt tänkt. Åtminstone i teorin. Men när Porsche på allvar skulle försöka etablera sig på den tuffa USAmarknaden i början av 1950-talet fungerade inte den sakliga, men lite tråkiga, reklamstrategin längre. Den Stuttgartfödde illustratören och formgivaren Hanns Lohrer, som tidigare mest gjort bokomslag, fick chansen att utveckla bilmärkets reklamspråk. Och han gjorde precis tvärt emot Ferry Porsches tankar och idéer. Bort med fakta