Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Ferdinand Alexander ”But
zi” Porsche, mannen bakom ikoniska Porsche 911. Två Porsche 917 från filmen ”Le Mans” med Steve McQueen. Joakim Bonnier vann Targa Florio 1963 i sin Porsche 718 GTR. Den numera ikoniska tävlingsbilen Porsche 904 Carrera GTS debuterar 1964 och följs av en rad framgångsrika tävlingsbilar. Porsche 910 vinner Targa Florio och Porsche Type 908 LH tar hem 24-timmars i Daytona. Porsche 911 får också sällskap av en liten tvåsitsig mittmotorsportbil, Porsche 914, som utvecklats i samarbete med Volkswagen. 1972 öppnar Porsche sitt utvecklingscenter i Weissach, som med åren blivit ett begrepp, inte minst inom racing och för de allra vassaste prestandaversionerna. Samma år blir Porsche ett publikt aktiebolag, och familjemedlemmarna lämnar sina poster. ”Butzi” Porsche väljer istället att grunda Porsche Design. 1972 introduceras också Porsche 911 Carrera RS 2.7 som med åren kommit att bli en högt värderad samlarbil, och 1974 visas Porsche 911 Turbo upp, världens då snabbaste serietillverkade bil, och märkets första med turboladdning. 928 1977 944 1982 959 1986 NYA VÄGAR 1975–1989 I mitten av 1970-talet gör Porsche det förbjudna, åtminstone om man frågar märkespuritanerna. Då ersätts nämligen Porsche 914 med märkets första frontmotorbil, Porsche 924. 1977 är det också tänkt att Porsche 911 ska få gå i pension, när den tekniskt avancerade GT-vagnen Porsche 928 introduceras. Men 911 fortsätter att sälja bra, och 928 blir ett komplement i modellutbudet, snarare än en ersättare. 1981 lanseras också Porsche 944, ett slags utveckling av Porsche 924, men den här gången utan inblandning av Volkswagen. Framgångarna på racerbanorna fortsätter, bland annat med Porsche 935, 936 och 956, där den sistnämnda faktiskt var den första bilen med den nu så välkända dubbelkopplingsväxellådan, PDK. Porsche 956/962 tar hem sex segrar i Le Mans 24-timmars 1989 911/964 1992 968 911/993 1994 19