Porsche Magasin 1
Porsche GT3 Cup bygger på den senaste generatione
n av Porsche 911 GT3. ”Trots slicks, stenhård fjädring och ett bergstadigt chassi letar sig hela tiden små tydliga signaler fram genom ratten.” dog-låda som växlas med paddlar på ratten precis som den sjuväxlade PDKtransmissionen med dubbelkoppling som sitter i gatbilen. Skillnaden är att som alltid i racerbilar får man ta ansvar för sina handlingar. Den som växlar ner för fort kommer att övervarva motorn. Efter startrakan och första kurvan följer en lång höger där man progressivt matar på gas genom svängen samtidigt som man låter bilen driva ut till bankanten. Här gäller det att ha bilen rätt inställd så att den varken över- eller understyr. Får man till det helt rätt leds man in i den mest underhållande delen av banan med absolut full gas på fyran. Slakteriet. Det är ett talande namn. 66 Över ett helt och hållet blint krön och ner i en avgrund petar man i femman precis där hela kroppen skriker ”Bromsa!”. Längst ner i svackan vänder banan uppåt igen och man får hämta sig under en underbar teknisk stigning där bilen, eller om det är jag, kvittrar av förtjusning när man ömsom går på och av gas. ETT NJUTNINGSMEDEL AV RANG GT3 Cup ger högre vridmoment än GT3. 480 Nm vid 6 250 mot 460 Nm vid 6 000, ett resultat av den ändrade mappningen som tillsammans med en torrvikt på bara 1 200 kilo bidrar till overkligt effektiv acceleration ut ur kurvorna. Det innebär en extra utmaning bakom ratten eftersom det är svårt att få ner så mycket kraft i asfalten. Det är svårt men kul att köra racerbil. Det som i slutänden gör GT3 Cup till ett njutningsmedel av rang är såklart responsen på förarens kommandon, superb balans och den fina feedback som bilen bjuder på. Trots slicks, stenhård fjädring och ett bergstadigt chassi letar sig hela tiden små tydliga signaler fram genom ratten, pedalerna och stolen. Man är alltid välinformerad om vad som händer med däcktemperatur, lufttryck och greppnivå. Racerförare är snabba att påpeka att en tävlingsbil bara har ett enda syfte. Den ska vara så snabb som möjligt, det är allt. Mig lurar ni inte. Det här är körglädje i dess absolut renaste form.