Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN Andreas Preuninger leker
med en Lego-modell av Porsche 911 GT3 RS på utvecklingscentret i Weissach. ”Jag ska vara helt ärlig, och det här är något som många av mina chefer inte gillar, men det är min magkänsla som avgör.” dag öppnade en avgörande dörr. Han träffade på Hartmut Kristen, Porsches dåvarande motorsportchef, på en privat fest. Kristen lyckades till slut få in Preuninger under företagets vingar, men det var inte för att bygga bilar åt Porsche. – Porsche sålde på den tiden konsulttjänster till andra tillverkare och jag blev en av ledarna för dessa hemliga uppdrag. Mercedes E 500, Opel Zafira och Harley Davidssons V-Rod-motor kom alla från Weissach. Det skulle ta ytterligare tre år innan den stora chansen att jobba med Porsche dök upp i början av 2000. DET HEMLIGA RECEPTET Den första Preuninger-bilen är 911 GT3 (996.2). Framgången blev nästan ögonblickligen så stor att GT3 gick från specialbygge till att bli en egen modell i 911:s produktcykel. Samtidigt kom tankarna på en än mer kompromisslös bil med större tonvikt på bankörning. – Jag ogillar att säga det men det var min idé. Vi behövde en homologeringsversion och på den tiden fanns ingen RSR, utan RS 30 var tävlingsbilen. Jag ville åt RS-emblemet eftersom Carrera RS var bilen som hängde på min vägg när jag var liten. Vi byggde bilen som ett hemligt projekt helt utan budget och gjorde klar en prototyp som vi visade för dåvarande vd:n Wendelin Wiedeking. Preuninger berättar att det var dramatiskt. Antingen skulle det bli en stor seger eller så skulle det osanktionerade initiativet innebära dödsstöten för hans karriär. Tursamt nog älskade både Wiedeking och kunderna bilen. Så vad är då Preuningers recept? Hur träffar han rätt varje gång och vad är det som gör en riktigt bra GT-bil för Porsche? – Jag ska vara helt ärlig, och det här är något som många av mina chefer inte gillar, men det är min magkänsla som avgör. Det jag gillar mest har alltid visat sig vara det bästa. Även sett ur affärsmässig synvinkel. Sedan tänker och pratar vi mycket med våra kunder, och om vi tror att vi har en bra idé – som 911 R eller GT3 Touring – så handlar det om att lyssna och känna efter vad marknaden vill ha. Mainstreamprodukter är inte vår grej. Vi gör det bilentusiaster gillar. Det var därför den manuella växellådan