Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN fick göra comeback i GT3
. Vi insåg att det var fel att ta bort den. Det handlar om att få vara i en position att kunna kontrollera kraften och rörelseenergin i bilen. Att kunna njuta av informationen man får från chassit, att vara del av en maskin som är i rörelse. Det låter logiskt att fokusera hårt på körglädjen i en bil som denna. Ändå är det numera en närmast unik företeelse i bilindustrin. – Jag gillar att ”smälta” i bilen, fortsätter Preuninger. Att få känna att jag är en integrerad del av maskineriet. Mina kollegor som jag jobbat med i årtionden är likadana. Vi är en tajt grupp som vet exakt vad vi vill ha. Man måste komma ihåg att de flesta människor som köper en sådan här bil gör det inte med hjärnan. De köper bilen med hjärtat eller med magen. De söker en känsla som bilen överför och som gör dem lyckliga. ”Det går inte att ha en trevlig bil som är långsam.” Han poängterar att GT-bilar i slutändan ska vara leksaker. Produkter som ingen behöver men som alla vill ha därför att de är så tillfredsställande att köra. – Sedan går det inte att ha en trevlig bil som är långsam. Man måste vara bäst även på den mätbara sidan. Det är den balansen man måste hitta i produkten. Det är vad som ger våra bilar deras unika dna. DEN ANALOGA ENTUSIASMEN Andreas Preuninger kan, i positiv bemärkelse, beskrivas som en analog person i en digital värld. Så mycket av vad han gör handlar om att lita blint till sina egna subjektiva känslor och erfarenheter om vad en riktigt bra bil ska vara. Det betyder dock inte att han vänder den moderna tekniken ryggen. Tvärt om. – E-mobility med mängder av digitalisering är vår framtid. Det är nödvändigt och viktigt för företaget, men vi ska aldrig försumma den andra sidan. Den rent analoga entusiasmen. Porsche-entusiaster världen över förbereder sig just nu på att välkomna nya 911 GT3 RS till friheten utanför fabriksportarna i Weissach. Bilen lovar mer effekt, högre farter och snabbare varvtider. Men också fantastiskt ljud, oöverträffade körupplevelser och en sanslöst läcker kaross. En bil väl värd att titta på, röra vid och ”smälta” i. Det verkar som att projektledarens berömda magkänsla fortfarande träffar rätt.