Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Ferry Porsche 1968, till
sammans med en Porsche 911 2,0. Grundaren Ferdinand Porsche, född 1875 i Maffersdorf. EN BLYGSAM BÖRJAN 1948–1954 Ferdinand Porsche hade bland annat ritat prototypen till Volkswagens ikoniska Folkvagn 1931, men det var 1948 sagan om Porsche som ett eget märke tog fart. Hans son, Ferry Porsche, designade Porsche 356 och tillsammans med sitt lilla team byggde han 52 bilar i ett gammalt sågverk i Gmünd. 1950 flyttar företaget tillbaka till Zuffenhausen, som man lämnat under kriget, och hyr in sig hos karosstillverkaren Reutter. Året efter, 1951, går Ferdinand Porsche bort och ansvaret vilar nu helt på Ferry. 1953 introduceras roadstern Porsche 550. EN LEGEND FÖDS 1956–1963 Porsche går in i en ny era när den 10 000:e Porsche 356 byggs. Bilen är under den här perioden egentligen hela grunden till företaget, även om det byggs enstaka exemplar av olika tävlingsbilar, inte minst framgångsrika 718 RS från 1960, körd av bland andra 356 1948 911 1963 1965 912 svenske Joakim Bonnier. 1962 tar också Porsche 804 segern i Frankrikes Grand Prix i Formel 1. Men 1963 skedde företagets kanske enskilt största händelse någonsin när efterföljaren till 356 visades upp på Frankfurtmässan i september. Porsche 901, som den hette innan Peugeot tvingade Porsche att byta namn till 911, var en direkt arvtagare till 356, med sin svansmonterade luftkylda boxermotor. Men ändå ett rejält kliv framåt. Porsche 911 skapades av Ferdinand Alexander ”Butzi” Porsche, son till Ferry och sonson till Ferdinand. En verklig familjehistoria, med andra ord. FRAMGÅNGARNA FORTSÄTTER 1964–1974 Porsche 356 går i graven 1965 efter 77 361 tillverkade bilar. De följande åren breddas 911-serien, bland annat med en Targaversion, en sportigare S-version och en enklare T-version. 914 1969 1974 911/930 1976 924 18