Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN RACING ”Jag ska berätta en hemlis
. Jag är ganska ointresserad av varvtider. Jag älskar motorsport för att det handlar om mod, talang och hjärta.” Där står den. Världens mest framgångsrika GT-racer. En fabriksbyggd tävlingsbil från motorsportavdelningen i Weissach. GT3 Cup används i det internationella Mobil 1 Supercup-mästerskapet som är supportrace till Formel 1. Vidare körs bilarna i ett stort antal prestigefyllda långloppstävlingar på internationell nivå och i olika nationella Porsche-mästerskap. I Skandinavien debuterar den senaste versionen på allvar under premiären av Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 på Ring Knutstorp den 4–5 maj. Om man som jag kommer direkt från ombonade GT3 med mugghållare, mjuka skinnsäten och klimatkontroll känns förarmiljön i GT3 Cup till en början ogästvänlig. Som tur är dyker det upp ett vänligt ansikte i form av Magnus Karlsson från Mtech som håller i testet. Han guidar mig genom bilens alla inställningsmöjligheter, instrumentbrädans reglage och knappar. Ledorden i utvecklingsarbetet har varit enkelhet och effektivitet. Det som initialt upplevs som ett myller av knappar erbjuder egentligen befriande logik. Allt sitter precis där det ska. Medan teamet från Mtech spänner fast mig i den djupa skalstolen tänker jag på ett samtal med Andreas Preuninger, legendarisk chef för utvecklingen av Porsches GT-bilar sedan millennieskiftet. Han förklarade förhållandet mellan gatbilen GT3 och racerbilen GT3 Cup så här: – De lever i symbios. Cup-bilen är i princip en strippad version av GT3. När vi tar ut mattorna ska vi utan allt för omfattande arbete kunna skapa en renrasig racerbil. Därför bygger vi redan från start in vissa element som vi behöver för racerbilen. Framförallt en nivå av vridstyvhet som egentligen inte behövs för gatan. GT3 Cup har ju lägre ride-height och körs med slicks som utsätter chassit för högre påfrestningar då Cup-bilen genererar högre kurvhastigheter som medför högre g-krafter. Den är ett enkelspårigt verktyg byggd för en enda sak. Att vara snabb. Att vara en vinnare. SKONINGSLÖSA FÖRHÅLLANDEN Rudskogen har på senare år utvecklats enormt av föraren och eldsjälen Harald Huisman, med lite hjälp från en anständig budget och en viss Herman Tilke, arkitekten som fick i uppdrag av Bernie Ecclestone att höja statusen på världens Grand Prix-banor. Tilke Design står bakom spektakulära arenor som Yas Marina Circuit, Circuit of the Americas och Sotji Autodrom. I Tilkes händer har Rudskogen förvandlats till Skandinaviens häftigaste motorsportarena. Något man blir varse direkt när man kommer ut på den. Motorn i GT3 Cup är i grunden samma som sitter i GT3. Maxvarvet är sänkt till 8 500 mot 9 000 i gatbilen och toppeffekten är 485 hästar vid 7 500 varv mot 500 hästar vid 8 250 varv i GT3. En motor byggd för racing måste vara skottsäker och tåla oavbruten stress nära varvstopp under skoningslösa tävlingsförhållanden. För att ingen ska behöva skicka tillbaka motorn på renovering efter ett race måste detta finnas med i beräkningarna från dag ett i utvecklingsarbetet. Porsche genomför därför unika bromsbänkstester, specifikt utformade efter de krav som ställs på Cup-bilen. Det handlar om ett ursinnigt testprogram som simulerar verkliga raceförhållanden med maximal belastning och oavbrutna urvarvningar under 200 timmar. Trots ökad effekt har gångtiden mellan renoveringarna på den nya motorn dubblerats från 50 till 100 timmar. För växellådan rör det sig om 60 timmar mot tidigare 30, vilket håller driftkostnaderna nere i motsvarande grad. KVITTRAR AV FÖRTJUSNING Varvet börjar med en blytung inbromsning från högsta växeln ner till trean. Cup-bilen har en sexväxlad sekventiell 65