Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET passera utan åtgärd. Men me
d det fyrverkeri jag har under huven har ju varje tvekamp av denna typ faktiskt ganska goda utsikter. Vrider snabbt körlägesväljaren till Sport Plus och ger fullt. 680 hybridassisterade hästkrafter släpps nu lösa. Hade vi startat från noll hade hundra passerats redan efter 3,4 sekunder, men det är ändå accelerationsförmågan i dessa högre fartregister som imponerar allra mest. Trycket i ryggen bara fortsätter, och denna time-warp-upplevelse ackompanjeras dessutom av ett ljuvligt V8-vrål. Den unge mannen blir till en prick i backspegeln. Svänger av motorvägen och når till slut en väg med långa, svepande kurvor som leder upp mot den pittoreska staden Ronda uppe i bergen. Även i de här stigningarna övertygar Turbo S med sin fördröjningsfria turbokraft och en för viktklassen enastående rörlighet. Instyrningen är skarp, chassit ytterst kontrollerat och styrningen ger trots den höga fordonsvikten ändå information om vad som händer under framhjulen. Det summerande intrycket är att vi här har att göra med något av en schweizisk armékniv i automotiv tappning. Elegans, utrymme, komfort, prestanda, framkomlighet, möjlighet till emissionsfri eldrift – Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo har alla rutor markerade. ”Hybridisering är inte bara en miljöteknik” Stefan Utsch, Director Sales and Marketing Product Line Panamera, berättar om den nya modellen. om att hybridiseringen inte bara är en miljöteknik, utan även ett sätt att uppnå bättre prestanda och körglädje. Vad har Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo gemensamt med 918 Spyder? – En hel del. Båda är ju laddhybrider där ett paket av elmotor och batteri understödjer en V8-bensinmotor. Det som främst förenar är kanske filosofin 60 Vilken utrustning ingår i Turbo S E-hybrid? – Förutom den unika 680-hästkrafters drivlinan ingår i Turbo S E-hybrid en mängd utrustning som annars är tillval. Några exempel är 21-tumshjul, keramiska bromsar, luftfjädring, differentialbroms, Sport Chrono-paket samt aktiva krängningshämmare. Den har även en uppgraderad Bose ljudanläggning som standard. Finns det något ytterligare att välja till? – Absolut. Min favorit är fyrhjulsstyrningen, som genom att bakhjulen styr med framhjulen i hög fart ytterligare ökar Panameras redan klassledande högfartsstabilitet. Och i låg fart styr bakhjulen istället mot framhjulen, vilket ger minskad vändcirkel.