Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA ”I Hanns Lohrers visuell
a värld var inte bilen i fokus, utan snarare känslan av att äga och köra bilen.” och siffror, och in med illustrationer som visar hur härligt livet kan vara om du kör en Porsche. BORT MED BILEN I Hanns Lohrers visuella värld var inte bilen i fokus, utan snarare känslan av att äga och köra bilen. I en av de affischer som idag räknas som en av hans och märkets mest ikoniska, syns inte bilen alls. Bilden visar istället en välskräddad damhandske som greppar en växelspak. Ett för sin tid oerhört vågat grepp, att visa livsstilen istället för själva produkten. I andra bilder 38 valde Lohrer att lyfta in dåtidens lyxsymboler, som golfbagar, jaktgevär, exklusiva handväskor och välfriserade pudlar, för att stärka känslan av elegans. Lohrers grepp visade sig fungera väl, för idag förknippar vi Porsche med just exklusivitet, premium och elegans. Något som faktiskt inte riktigt var fallet i början av företagets historia. Varje år gjorde också Lohrer flera uppmärksammade och uppskattade annonser som på ett effektivt och stilfullt sätt summerade märkets racingframgångar under det gångna året. Gärna med tydliga grundfärger och egna, för tiden vågade, handgjorda typsnitt. Hanns Lohrer jobbade vidare på Porsche fram till början av 1970-talet och kom också att göra jobb för bland annat Mercedes-Benz, Röda Korset och Olympia skrivmaskiner. Formgivaren, som föddes 1912, gick bort 1995 och förärades en specialutställning på Porsche Museum i Zuffenhausen 2012. Idag räknas Hanns Lohrer som en av Tysklands mest banbrytande grafiska formgivare för att han skapade den moderna bilden av Porsche som lika mycket en livsstil som en bil.