Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN FRAMTID HISTORIA ”Porsche-ägare k
ommer i framtiden att kunna trycka på en knapp och låta bilen köra själv.” teknik för smarta hem och Evopark i Köln som ska utradera Porsche-ägares parkeringsbekymmer. Dessutom har Porsche Digital gått in i flera venturekapitalbolag och startat en innovationshubb tillsammans med den tyska mediejätten Axel Springer. Förhoppningen är att dra nytta av kompetens från många olika håll, inom och utanför företaget för att underlätta Porsche-ägarens liv. – Tänk dig att du kör in i ett parkeringsgarage, och bommen öppnar sig utan att du behöver göra något. När du kör ut ur garaget sköts betalningen automatiskt. Det låter väldigt simpelt, men när du väl provar det vill du aldrig använda den gamla processen igen, där du får en biljett att hålla reda på, och sedan betala i en maskin. Det här är en funktion som vi jobbar på just nu, som blir en vip-upplevelse. Det finns många sätt att förbättra och förenkla våra kunders liv med förhållandevis små medel, säger Thilo Koslowski. dna på djupet, och han är full av idéer om hur det kan förädlas ytter ligare med hjälp av digital teknik. – Bilen kommer till exempel att kunna lära dig att köra ännu bättre. Du kanske tar din 911 till racerbanan på helgen, och där ger bilen dig tips på hur du kan förbättra din körning och visar dig hur det perfekta spåret ser ut. Den digitala tekniken kommer att göra det enklare och mer njutbart att köra bil. Men sedan kommer vi förstås även att ge kunderna möjlighet att deaktivera de finesserna om de önskar sig en ännu mer renodlad körupplevelse. Allt handlar i slutändan om vad kunden vill ha. Porsche Digital har det senaste året investerat i flera innovativa företag, till exempel Stuttgart-baserade Home-IX som bygger MÖJLIGT ATT KÖRA SJÄLV Just nu hoppas samtliga stora biltillverkare, i konkurrens med uppstickare som Google och Uber, på att kunna ta täten i racet om självkörande bilar. Även Porsche-ägare kommer i framtiden att kunna trycka på en knapp och låta bilen köra själv. Men för Thilo Koslowski är det viktigt att slå vakt om möjligheten att köra själv när man vill. – Människor blir allt mer öppna för tanken att bilar kan köra sig själva. Åtminstone ibland. Men framtiden skulle vara tråkig om alla bilar alltid styrde sig själva hela tiden. Den kontroll du har när du kör manuellt, frihetskänslan, den är väldigt njutbar, och alla Porsche-förare känner igen den. Jag hoppas att den aldrig kommer att försvinna. Min oro är att större städer skulle börja kräva att alla bilar har autopilot, och att de alltid har den påslagen. Men våra kunder har starka åsikter om det här. De säger: ”Gärna en smart och säker bil, men vi vill fortfarande kunna köra manuellt också.” Så vi kommer alltid att slåss för rätten att inte bara komma fram till sin slutdestination, utan att också komma fram med ett leende på läpparna. 13