Bumsen 1
BMW EET UNDA b a r a ett be t r äde r exklusivt g
olvmaterial i form av svarta stenplattor, som naturligtvis avsiktligt har valts ut för att likna en asfaltsbelagd vägbana och ibland för� yttar man sig även på broliknande konstruktioner som förbinder de olika avdelningarna. Nästa mäktiga intryck som slår en är att väggarnas konstruktion består i ljusa glasplattor som bakifrån är upplysta av 100.000-tals ljusdioder. De ger inte bara ett luftigt intryck utan med datores F rån utsidan märker man faktiskt inte så mycket av det nya museet för där � nns ”äggkoppen” intakt – den som inrymde det gamla museet men som idag även ingår i det nya – och entrén är i princip oförändrad, men väl inne i museet märker man dock genast skillnaden i form av en ljus och luftig designad entrehall och väl framme vid vändkorsen ser man också helheten och tankegången med det nya museet. –Vi ville att besökarna redan från början skulle känna att de kom in i ett lite annorlunda museum och därför öppnar vi entreintrycket med denna datoriserade mobil, säger Andreas Braun, när han inleder vår personligt guidade tur genom museet. Mobilen består i ett antal stålkulor som hänger i nästan osynliga linor och genom förprogrammering ändras deras position och kan på så vis skapa siluetter av både bilar och motorcyklar. Vi kan intyga att skådespelet var både intressant och en rogivande inledning. Vid det här laget har besökaren säkert också konstaterat att man inte hjälp använder man också dessa till att skapa rörliga bildspel. Det här museet ändrar med andra ord ständigt skepnad och blir garanterat aldrig tråkigt. Överraskningarna fortsätter och man har också kunnat konstatera att upplägget inte är vanligt museeaktigt, d.v.s. det är inte kronologiskt upplagt utan indelat i olika avdelningar, såsom BMW:s motorcyklar som stod för speciella utvecklingsstolpar, raceravdelningar, M-bilarnas avdelning o.s.v. för att i ”äggkoppen” hitta alla prototyper och exprimentfordon som man har tagit lärdom av men som själva aldrig kom i serieproduktion. Som fotograf undrade jag naturligtvis varför man på en gigantisk vägg exponerade en stor mängd motorcyklar och framför dessa placerat en glassvägg, de som alltid ger så mycket re� exer? –Motorcyklarna skulle annars dra åt sig så mycket damm att vi � ck ha � era anställda bara för att damma av dem dagligen, upplyste herr Braun oss om. Re� exerna var i vilket fall som helst irriterande. Anställda fanns det också gott om i museet i form av vakter och det behövs för folk har en särskilt utvecklad förmåga att inte följa det enkla budskapet att inte röra museeföremålen. En av F1-bilarnas ratt har man skyddat med en plexiglasskiva bara för att klå� ngriga besökare helt enkelt redan hade tagit med sig ett par av dem. Nya BMW museet är en underbar upplevelse och absolut värt en hel dags besök. BUMSEN 3 – 2009 27 T . h . B M W : s huvudkontor i München som färdigställdes till OS i München 1972. Höghuset, ”De fyra cylindrarna” inrymmer kontorskomplex och ”äggkoppen” byggdes då som museum och ingår även idag i det nya BMW-museet, som öppnade sina portar efter totalrenovering sommaren 2008. Undertecknad, i mitten, erhöll en liten privat guidning i museet av Robert Groth, t.v., från BMW Group Classic och av Andreas Braun, ansvarig för museets events. Mobilen direkt innanför entren ger besökaren ett intryck av att man just beträder ett något annorlunda museum.