Bumsen 1
Knuttarna protesterar – vi har fått nog! I Götebo
rg har det tidigare varit tillåtet att parkera motorcyklar gratis intill de kommunala cykelparkeringarna. Den 20 april i år togs denna regel bort. Motorcyklar skall numera parkeras enligt samma regler som andra fordon, på de vanliga avgiftsbelagda parkeringsplatserna, eller på någon av de cirka 60 avgiftsfria MC-parkeringsplatserna. Detta har skapat en hel del missnöje och en aktionsgrupp, Göteborgs Motorcyklister, har bildats med syfte att påverka myndigheterna för att få den s.k. ”cykelställsregeln” återinförd. För att visa på det absurda med det nya regelverket kommer ett antal protestaktioner att genomföras. De går ut på att motorcyklister samlas och parkerar på föreskrivet sätt och därigenom blockerar parkeringsplatserna för bilisterna. Den första aktionen ägde rum på Heden i centrala Göteborg den andra maj. Naturligtvis var vi ett antal personer från BMW MC Klubben på plats och drog vårt strå till stacken. Vi var dock långt ifrån ensamma. Totalt var det � era hundra motorcyklister som parkerade, minglade och njöt i den varma majsolen, allt till bilisternas förtret. Peter Lundin ML 2658730 Clas Johansson, vid sin R 25:a från -52, har en avslappad attityd till demonstrerandet. T i p s i n f ö r s e m e s t e r r e s a n Nu startar snart semestrarna och det är många BMW ägare som sticker iväg på sin semesterresa. Att köra långt på motorcykel kräver förberedelse och har man det inte själv är det aldrig fel att prata med någon med erfarenhet. På så sätt kan man undvika några misstag. En kompis ringde mig nyligen och ville ha min packlista. Tipsen kan vara många. När det gäller packutrymmen är våra motorcyklar idag utrustade med rejäla och vattentäta packväskor. Tar man inte med sig allt för mycket utan istället kläder med bra kvalité och tvättmedel räcker som regel dessa väskor till. Vad man skall försöka undvika är lösa väskor. De skall spännas fast så att de inte lossnar under färden. Det blir säkrare för mig och andra tra� kanter om allt är inlåst. Att köra i grupp � nns det många olika uppfattningar om. Ett är dock klart. Den som kör först och ”leder gruppen” är den som har ansvaret. Han skall se till att gruppen håller ihop och då gäller det att planera sin körning. Hålla blicken långt fram och inte minst titta bakåt så att sista man kommer med. I städer får man minska avstånden för att hålla ihop gruppen. Viktigt att alla vet sin plats och känner sig trygga och att ingen behöver köra mot rött ljus i rädsla över att komma på efterkälken. Ledaren skall även se till att gruppen tar lämpliga raster på tra� ksäkra ställen. Jag har genom åren tyvärr sett hemska exempel på hur man har stannat och står alldeles intill vägen och studerar kartan och pratar. Kör man av på t.ex. en parkeringsplats skall de bakomvarande stanna bakom den första motorcykeln och inte till vänster. På så sätt kommer man en bit ifrån vägen och står betydligt säkrare. Tyvärr händer det alltför ofta att bakomvarande kör fram och stannar till vänster om den som har parkerat och undrar varför man har stannat. Detta beteende äventyrar inte bara den egna säkerheten utan hela gruppens.. För att hålla ”huvudet kallt” hela dagen är vatten� askan viktig. Glöm inte att dricka och framför allt när temperaturen är hög. 36 BUMSEN 3 – 2009 Känner alla i gruppen sig säkra och trygga blir resan trevligare och risken för olyckor minskar. Råkar man utför en olycka eller driftstopp är det bra att ha lagt in telefonnumret till SOS i Köpenhamn som ett kortnummer. Då slipper man slita fram packningen och börja leta. Telefonnumret hittar du i försäkringsbrevet under rubriken reseförsäkring. Har du varit klok har du sett till att även ha din hemförsäkring i IF. Då slipper du en självrisk och behöver endast tala med ett försäkringsbolag om du råkar ut för en stöld. Har du din motorcykel försäkrad via BMW märkesförsäkring i IF har du och din passagerare en extraolycksfallsförsäkring som medföljer motorcykeln. Konkurrenterna har detta skydd som en tilläggsförsäkring för ca 400 kr i premie. Behöver du ringa SOS känner deras dator av att du ringer från en svensk mobiltelefon och du blir kopplad till en svensktalande person. Nästa gång du ringer blir du kopplad till samma person och slipper dra ärendet igen, � f� gt va.... Har du din motorcykel försäkrad i IF får du högsta service hos SOS. Funderar du på att köra till Ryssland i sommar behöver du inte teckna försäkring vid gränsen. Från och med i år är de med i Gröna kort länderna. Det innebär att de ryska försäkringsbolagen har system för att reglera tra� kskador med andra länder. Glöm inte registreringsbeviset och förvissa dig om att det inte � nns skador eller hål i det. Det skall vara i original. Med hopp om att du får en trevlig och tra� ksäker sommar på din mc. Hälsningar Thomas Selldén Medlem 2652195 ...och försäkringsansvarig för BMW Märkesförsäkring.