Bumsen 1
VARFÖR JAG KÖR BMW TEXT & FOTO GUNNAR THURESSON M
L 2661202 Mitt intresse för motorfordon har nog funnits så länge jag kan minnas. Lite gokart som 12 åring. Moppe strax innan 15, FMCK som 16 åring och körkortet nästan gratis. B-kortet som privatist och C-kortet strax efter lumpen. Så efter några år bakom ett skrivbord med mycken övertid började hojåkandet på allvar 1982 med en 400:a som instegshoj och det var Suzuki som gällde. Man hade nästan dåligt samvete så duktiga dom var på att bygga motorer, tyckte man då man var uppvuxen med Java och engelska motorcyklar på 70-talet. Året efter blev det en 750:a och många mil på våra Svenska vägar. Det var helt klart Suzuki som gällde. Så lanserade BMW sin K 100serie 1983 med liggande och längsmonterad radfyra. Gillade direkt karaktären på vridet i motorn och något år senare kom så RS–modellen ut. Den blev genast min favorit men märkestrogen som jag var behöll jag min Suzuki. Under en semester i södra Tyskland bromsar jag omkull vid ett vägarbete med en mycket knölig tra� ksituation. Sägas skall att det regnade som fan och underlaget var blötbetong så greppet var skitdåligt. Något år senare säljer jag då det inte var roligt längre och skaffar en vovve. En vovve som kunde skilja på höger och vänster. Det blev många långa rundor i skogen. Elva år senare när hunden gick bort kändes det rätt att börja köra hoj igen - nu som återfallsknutte. Det blev Suzuki tills jag i vintras ramlar över en K 100 RS till rätta pengar och rätt skick. Beslutet blev lätt då hojen var över 20 år och veteranförsäkrad. Med förmånlig premie. Ett köp jag absolut inte ångrar. Hojen är en sport tourer, där man sitter rättupp och lutar sig lite framåt. En hoj som passar lika bra att ta en tur med på kvällen när man kommer hem som att packa på och köra på semester med. En hoj som går sammetslent i motorn och drar � nt redan från låga varv. Att den sedan inte är konventionellt byggd med boxer eller tvärställd radfyra gör det bara ännu roligare vid � kaställena. En sak som känns bra är aerodynamiken som � nns i kåpan och som släpper vinden � nt över hjälmen och som pryder hojen � nt designmässigt. Mycket därför som den blev min favorit redan på 1980talet. Det var lite svårt att köra in sig på hojen då den har insprutare istället för förgasare som jag kört tidigare, speciellt vid små gaspådrag. Samtidigt som styrgeometrin var helt annorlunda. Men jag har en hoj nu som kommer att glädja mig i många år och med många mil på våra vägar, med en perfekt sporttourer med annorlunda konstruktion än vad som är brukligt. Det känns som man hittat helt rätt i både vad som gäller hojen som det sätt man använder den. Regler och anvisningar för annonsering i Bumsen Annonser till nummer 4/09 skall vara redaktionen tillhanda senast den 21 september 2009. Privatannonsering på Bumsens sälj- och köpsidor är gratis och öppet för alla medlemmar. OBS! Alla annonser ska innehålla prisuppgift. Skriv tydligt och kortfattat. Titta gärna på tidigare annonser i Bumsen och följ denna uppställning. Det underlättar för redaktionen och minskar risken för fel. Gladast blir redaktionen om du e-postar din annons men den kan även skickas via brev eller fax. OBS! Du har även möjlighet att annonsera på klubbens hemsida: http://bmwklubben.se Adress: Bumsen, c/o Hagen Hopp, Grindtorpsvägen 35, 183 49 Täby, e-post: hagen.hopp@bredband.net, Fax: 08-768 12 64. MC köpes MC säljes Namn:......................................................... Delar/tillbehör säljes Delar/tillbehör köpes Medlemsnummer:........................ e-post:....................................................................................... Diverse säljes Diverse köpes Tfn:..................................... Tfn:..................................... Annonstext (skriv tydligt):..................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ 50 BUMSEN 3 – 2009 annonsera i bumsen!