Bumsen 1
BMW:s lilla charmiga Isetta sålde väldigt bra und
er 50-talet men gav tyvärr dålig vinst. I slutet av 50-talet var därför BMW i riktig kris. 1983 � rade BMW sitt 60-årsjubileum som mc-tillverkare och överraskade världen med K 100-modellen, som var utrustad med en vätskekyld fyrcylindrig radmotor som inte bara var längsmonterad utan dessutom tippad 90° i sidled. Lägg märke till kylarmaskeringens design, tagen efter företagets bilkylargrill, de klassiska BMW-njurarna! Earlesgaffel-modellen producerades nästan oförändrad i olika varianter som 500- och 600 cc åren 1955-1969. Bl.a. p.g.a. sin enorma driftsäkerhet blev den snabbt omtyckt som polisens tvåhjuliga arbetsredskap över hela världen. På bilden ses en tysk polishoj som är utrustad med en gigantisk helkåpa. R/5-serien avlöste Earlesgaffel-modellen 1969 och var en betydligt smidigare konstruktion än sin föregångare. I början var färgsättningen konservativ men redan efter något år fanns ett � ertal lackalternativ att välja på. 28 BUMSEN 3 – 2009 Mellan 1952-54 tillverkades R 68 och det var tysklands första ”100 miles-per-hour” motorcykel, d.v.s. hade en toppfart på över 160 km/h. En torrvikt på 193 kg och 35 hk vid 7 000 varv gjorde detta möjligt. Denna R 68 är extrautrustad med det upplagda 2-1-systemet.