Bumsen 1
GARMIN ZÜMO 660 PROVKÖRD Garmin har släppt en ny
GPS för mc-bruk, Zumo 660. Samtidigt slutar dom att sälja trotjänaren GPS map 278 som länge ansetts vara marknadens mest avancerade GPS för mc-bruk. Då uppstår naturligtvis frågan huruvida 660 är en bra ersättare för 278. Detta är ett försök att reda ut skillnader samt för- och nackdelar. TEXT & FOTO MIKAEL RESMARK ML 2657287 Vad skall man ha en mcnavigator till? Att använda en GPS på mc är inte samma sak som att ha den i bilen eller på en skogspromenad. mc: n är i första hand ett lekredskap som används för nöjes skull. Min analys av Zumo 660 avser enbart olika sorters praktisk användning av navigeringsfunktionen. Tekniska detaljer ser jag som underordnade. Tänkbara syften med navigator på mc är: • Att följa en i förväg uppgjord rutt. Rutter skapas i en PC för att sedan laddats upp till navigatorn. Här handlar det oftast om att köra på så trevliga vägar som möjligt och undvika motorvägar, städer, etc. • Att ta sig snabbaste vägen till en bestämd plats utan hänsyn till vägvalet. • Att ersätta papperskartan på tanken och för att se alternativa vägar till den rutt GPS:en eller man själv har skapat. • Att ha med sig en databas av intressanta platser. Alppass, hotell, mc-verkstäder, �kaställen, mm. • Att få information om hur vägen ser ut bortom nästa krön. D.v.s. som rallyförarens co-driver. Användargränssnitt Zumo 660 upplevs väldigt smidig att manövrera. Pekskärm i kombination med få och enkla menyer gör att man snabbt lär sig manövrera enheten. Betydligt enklare än de omfattande och tekniskt orienterade menyer som 278 har. På gott & ont. Möjligheterna att anpassa funktionen hos 660 är mycket begränsade. Det gäller att gilla läget men för den som inte ser sig som tekniknörd är enkelheten ett stort plus. Display & visning av kartan Zumo 660 har en stor och tydlig skärm som visar, vid körning efter rutt, en kartbild på c:a 34 cm2. Att jämföra med 278 som visar c:a 42 cm2. 278 är dessutom skarpare och mer kontrastrik. Läsbarheten i solsken är helt OK på båda två och vid navigering efter den inbyggda vägkartan, City Navigator Europe, så fungerar båda i praktiken lika bra. Däremot så visas topogra�ska kartor, t ex Friluftskartan Pro, märkbart sämre på 660 än på 278. Dock inte alls dåligt. 660 fungerar helt OK med topogra�ska kartor men först efter det att kartornas gra�k justerats genom ”omtypning”. Negativt på 660 är att ortnamn försvinner från kartan vid inzoomning men å andra sidan så visas då vägnamn dynamiskt på ett mycket begåvat sätt. Negativt är även att intressepunkter, t.ex. bensinstationer och bankomater, inte visas på kartan annat än vid mycket kraftig inzoomning. Därmed omöjligt att veta om man kör förbi en bankomat på en tvärgata 250 m bort. Friluftskartan Pro på Zümo 660. Mycket negativt på 660 är att småvägar försvinner från skärmen redan vid en ganska moderat utzoomning vilket gör det svårt att få någon bra överblick över omgivande vägar. På 660 ser du som mest alla vägar inom ett område av c:a 5x2 km medan 278 visar ett område på 16x10 km. Du ser alltså 16 ggr mer vägar samtidigt på 278! Dessutom så visar, vid körning på rutt, inte 660 vilken skala som används vilket gör att man har väldigt dålig koll på vad man egentligen ser. Friluftskartan Pro på 278. Uppdatering av displayen sker, Garmin GPSmap 278. Garmin Zümo 660. BUMSEN 3 – 2009 47