Bumsen 1
Nu är vi framme på den 5 juli och färden går från
Rovaniemi till Kuopio. Jag skall på vägen besöka min gode vän Matti Östensson i Loukusa. Ligger mitt ute i ”no-where” och kräver för en utböling som jag att koordinaterna programmerats in i GPS:en. Efter 180 km körning svänger jag in på en gård någonstans i skogen. Där kommer Matti promenerande. Han kommer fram och hälsar välkommen, samtidigt som han berättar att de dagen innan kört nonstop från Köping till Loukusa. 1300 km! Jag blir kvar hos dem två timmar och då hinner vi med en guidad rundtur inom domänerna, inkl. ett besök på en farkost som liknas vid en �ytande veranda. Verandan har utombordsmotor och kan ta åtta passagerare. Farkosten är döpt till M/S PYTHON! Efter lite samspråk, en �ka och fotografering går resan vidare mot Kuopio. Matti har tidigare rekommenderat vägval tämligen långt österut i Finland. Där är landskapet mer kuperat och omväxlande, vägarna hyfsat kurviga och närheten till sjöar och vattendrag vanligt förekommande. Jag kör via Taivalkoski vidare mot Suomussalmi där ett av de större slagen stod under vinterkriget mot ryssarna. Passaar på att stanna för lunch samt känna historiens vingslag svepa över mig. Kör sedan vidare mot Kuopio. Från dess jag lämnade Loukusa ner till Suomussalmi har terrängen varit riktigt mc-vänlig. Vackra vyer, bra kupering, svepande kurvor och nära till sjöar och vattendrag. Lite grann som längst upp i norra Finland men där är det så vansinnigt långt mellan ”hållpunkterna”. I närhet av området Taivalkoski-Suomussalmi är det riktigt trevligt att åka hoj! När jag passerar Kaajani blir vädret besvärligt. Det regnar i 20 km, sedan skiner solen i 10 km. Därefter regnar det på nytt 1020 km varefter solen lyser med samma intervall. Jag hinner alltså precis torka innan jag på nytt blir blöt. Pågår hela sträckan till Kuopio, frånsett de sista 20 km då det regnar ytterst intensivt. Kommer till hotellet och får anstränga mig för att agera hövligt. Så fort jag plockat av alla väskor och packning från motorcykeln slutar det regna. Ingen vidare timing! Söndag morgon i Kuopio. Jag packar mc:n och kör upp till ett berömt utsiktstorn som heter Puijo Tower. Tornet är 75 meter högt med utsikt 40 km runtom Kuopio. Tornet står dessutom ca 100 meter högre än det omgivande landskapet. Härifrån lever Finland verkligen upp till sitt namn ”Tusen sjöars land”! Riktigt betagande vyer. Åker vidare mot Vasa för färjeöverfart till Umeå. Färjan går kl. 19.00 och det är gott om tid. Kör lugnt hela sträckan men får ändå vänta två timmar innan vi ens får köra ombord. På väg till Vasa går resan genom ett landskap platt som en pannkaka. Tänker på de fantaster vilka genomför ”Iron-Butt”, dvs. köra 24 tim Non-Stop i Finland enligt en förutsagd rutt, samt göra det på en ”idealtid”. Inga genvägar, inga märkvärdiga hastighetsöverträdelser osv. Som sagt - en idealtid! Dessutom måste samtliga kunna veri�era färden genom att visa genomförda tankningar. Stackars mc-förare som skall behöva utsättas för en sådan resa i detta landskap. Kort sagt - den som vill få underhållande mc-åkning i Finland bör hålla sig till de östra och norra delarna av landet! Vid färjeläget träffar jag en kille från Tyskland, som också kör runt i Norden. Han kommer från Fehmarn och kör en R 100 GS -94. En trevlig man som är både lättpratad och underhållande. Vi både ger och tar tips, �kar ett par gånger och gör vårt bästa för att hålla igång. Fyra timmar senare angör vi kaj Holmsund. Därifrån till hotellet i Umeå är det en enkel match. Min tyske vän kom snabbt av färjan och styrde raskt vidare i riktning mot Lillehammer. Kommer själv till hotellet kl. 23.45. Ambitionen är glasklar. Sova! Blir kvar i Umeå följande dag och hinner bekanta mig med staden. Låter mc:n stå och promenerar runt. Besöker bland annat Two Wheels, BMW:s återförsäljare i Umeå. Träffar också två herrar från Spanien på MC-semester. De kommer från Katalonien och är på väg hemåt efter att bl.a. ha besökt Nordkapp. Båda ser nöjda och lyckliga ut och jag knäpper ett kort för att skicka till dem via e-mail. Trevlig dokumentation över ett besök i Umeå längs vägen. Tisdag 8 juli för�yttar jag mig en liten bit söderut ned till Själevad. Ska hälsa på hos släkten en liten stund. Hinner umgås alldeles lagom för att det inte skall vare sig saknas något eller bli för mycket av något annat. Dagen därpå är batterierna fulladdade och resan ska avslutas, om än via ett kort stopp i Gävle. Resan går helt som planerat och jag anländer till bostaden i Köping kl. 21.30 den 9 juli 2008. Har varit ute 16 dagar och hunnit avverka 6165 km. BMW:n har utan en enda protest tagit oss runt också denna gång. Såg att bakdäcket är slut. Beställer ett nytt och ser till att få en ordentlig vila några dagar innan det är dags igen. Har nu ”ömsom slitit ont, ömsom trivts” med min R 1200 GS under några säsonger. Köpte den ny 2006 hos Lundgrens i Avesta och har hittills kört 2400 mil. Inte en meter utan belåtenhet. Klasse! Utsjoki är så långt norrut som man kan komma via vägnätet i Finland. Matti Östensson vid ”Paradiset” i Loukusa. Kapten Östensson på MS PYTHON:s brygg. . BUMSEN 3 – 2009 5