Bumsen 1
Naturligtvis � nns både en välsorterad butik och
ett café i museet. R 32:an var BMW:s första egna motorcykel. Redan1923 kunde man njuta den underbara gången av en tvåcylindrig boxer på 500 cc, 8,5 hk vid 3300 varv. BUMSEN 3 – 2009 31 På en avdelning i museet har man samlat en del av de framgångsrika tävlingsmaskinerna, allt från Rennsport till dagens cup-maskiner. På den här bilden framgår hur luftigt och ljust museet är och hur man för� yttar sig mellan huskropparna på broar. R 75 var BMW tvungna att ta fram till andra världskrigets övningar och den hade mycket hög terrängduglighet med både drivning på sidovagnshjulet, diff och backväxel. 26 hk � ck upp den 420 kg tunga pjäsen i 95 km/h. Över 18.000 tillverkades 1941-44. BMW:s Cruiser var tekniskt kanske lite för bra för sitt ändamål. Det här var nämligen en customhoj som hade både väghållning och bromsar!