Bumsen 1
F.v. BMW R17 från 1935 och i mitten en R 37 från
1925. T.h. På basen av den serietillverkade R 51:an tillverkade BMW 1939 endast 17 st. tävlingsmaskiner av R 51 RS och de såldes till privatförare. BUMSEN 3 – 2009 29 När R 100 RS kom ut på marknaden1976 var det världens första serieproducerade motorcykel med helkåpa och förmodligen också den vackraste sporttouringkåpa som någonsin tillverkats! Solosadeln var extrautrustning men de vackra ekerhjulen var endast standard på första årgången. 980 cc och 70 hk. I slutet av 50-talet var hela BMW koncernen väldigt nära en konkurs - känns det igen i dessa dagar? - men BMW 700 blev räddningen. BMW RS 255 från 1938. Den kompressormatade maskinen var ett prioriterat lättviktsbygge. När BMW 1980 släppte sin första variant av G/S-modellen så förstod nog ingen vilket stilbildande koncept man just skapat och försäjlingssuccen har också blivit total. Enkelsvingen gjorde också sin debut på G/S-modellen. Den encylindriga 250-kubikaren R 25/3, här utrustad med en sidovagn, producerades 47 700 gånger under åren 1953-56. Under mc-boomen sålde faktiskt BMW dubbelt så många encylindriga motorcyklar jämfört med boxermodellerna.