Bumsen 1
vid körning på rutt, klart snabbare och mjukare ä
n på 278 vilket gör att t.ex. guidning genom rondeller med många avfarter fungerar väldigt bra. Å andra sidan så ritas topogra�ska kartor av oklar anledning besvärande långsamt på 660. Övrig info på displayen Man kan på Zumo 660 välja vad som skall visas på skärmen vid körning på rutt. Ankomsttid, avstånd till målet, tid till nästa sväng, höjd över havet, etc. Förvisso inte lika många alternativ som på 278 men det viktigaste �nns där. Bra! dra sidan jordklotet men i 660 är det enkelt. Bara att aktivera GPS-simulatorn och därefter aktivera rutten så visas rutten på rätt plats. Hanteringen av rutter fungerade inte korrekt i det exemplar jag testade (�rmware version 2.80). T.ex. räknandes alla rutter om när dom importerades vilket förstör ”mixade” rutter. Dvs rutter som i MapSource skapats delvis som ”följa väg” rutt och delvis som ”fågelvägen” för att passera partier där väg inte �nns på kartan. En annan bugg var att manuell omräkning av rutter inte fungerade över huvud taget. Bugg�xar lär vara på gång. Ruttkörning med kartan City Navigator i Zümo 660. Ruttkörning med kartan City Navigator i Zümo 278. Körning efter rutt De köranvisningar som Zumo 660 ger är av god klass. Klart bättre än 278. Bl.a. tack vare hjälp vid val av körfält och att gatunamnen presenteras både via röst och via text precis före varje sväng. Fungerar utmärkt bra speciellt i stadstra�k. Skapa rutter på GPS:en Skapa rutter på GPS:en samt rutten till en given adress. Att skapa rutter med många viapunkter direkt på GPS:en är lika knöligt på Zumo 660 som på andra GPS:er. Men det går naturligtvis. Bäst funkar det om man i förväg har laddat in ett antal egna waypoints som man stoppar in i rutten. T.ex. ett antal alppass. Zumo 660 är i detta sammanhang varken bättre eller sämre än andra GPS:er. Jämfört med 278 är det dock betydligt enklare att knappa in adresser på 660. Obs. att alla ”undvikanden” bör vara avstängda annars blir rutterna oftast rappakalja. Körning efter spår När den väg man vill köra inte �nns med på GPS:ens karta så kan inte GPS:en visa en vägrutt utan då återstår bara körning efter i förväg inladdade spår. mellan spårpunkterna. tidigt vid utzoomning. • Att inte kartans skala visas. (T.ex. som alternativ till klockan.) Spår med 691 punkter importerat till Zümo 660. Trixet på 660 var att deaktivera alla kartor när spåren importeras. Därmed så hittar inte GPS: en några vägar nära spåret och låter då spåret vara orört. När alla spår importeras så aktiveras valfri karta som bakgrund. Detta innebär att Zumo 660 är fullt ut användbar för offroad och äventyr i väglöst land. Bra! Co-driver Som co-driver, alltså att visa hur vägen går efter nästa böj, funkar inte Zumo 660 eftersom det inte går att stänga av den automatiska zoomningen. Man har ingen aning om skalan på den kartbild man ser framför sig och har därför svårt att bedöma kommande kurvor. En betydande, men helt onödig, begränsning i 660! Tripplogg Zumo 660 kan lagra oändligt många spår på minneskort. Bra! I stället för karta på tanken Nej. 278 löser den uppgiften hyfsat bra men p.g.a. autozoom och att småvägarna försvinner vid utzoomning så löser inte Zumo 660 den uppgiften. MapSource på PC. Tanka upp rutter från PC När man gör rutter i det medföljande ruttplaneringsprogrammet MapSource bör man se till att sätta sina viapunkter i korsningar. Annars dyker dom upp som fula bruna �aggor i Zumo 660. Max antal punkter i en rutt är c:a 200. Upptankade rutter bör startas i GPS:en före avresa för att veri�era att dom blivit rätt. I t.ex. GPSmap 60Cx är det en komplicerad manöver om rutten går på an48 BUMSEN 3 – 2009 Då fungerar inte köranvisningar utan man kör efter spåret på displayens kartbild.Ett spår kan vara en körning som loggats tidigare, ett spår hämtat från Internet, eller ett spår som skapats i MapSource. I bl.a. Italien �nns massor av �na asfaltvägar som inte är med på kartan. 278 kan enkelt visa spår med max 700 punkter men kan Zumo 660 göra det? Jo det visade sig fungera hur bra som helst! På samma sätt som i 278 kan man visa ett spår i form av en rutt bestående av raka streck GPS mottagaren Mottagaren i Zumo 660 är som väntat dramatiskt mycket bättre än den i 278. Jag lyckades aldrig få 660 att tappa satellitkontakten. Hur står sig Zumo 660 mot Garmin GPSmap 278? Jag vill påstå att den som prioriterar effektiv guidning längs en given rutt så är Zumo 660 f.n. marknadens bästa mcnavigator. Den som vill ha en tydligare kartbild bör försöka få tag i en 278. Zumo 660 är egentligen inte så tokig och skulle kunna vara en ersättare till 278. Om den inte hade haft tre besvärande brister i programvaran. Alla har med kartbilden att göra: • Det går inte att stänga av automatisk zoomning. • Småvägarna försvinner för Tyvärr kan vi inte räkna med att Garmin �xar till autozoomen. Det har blivit någon slags konstigt mantra inom Garmin att den inte skall gå att stänga av. Varför är tämligen obegripligt. På olika fora världen över �nns 1000-tals inlägg där man ber Garmin att återinföra denna simpla möjlighet men inget händer. Tekniska speci�kationer Priser m.m. utelämnar jag från denna artikel. Den som vill veta tekniska data etc kan �nna det på Garmins website www. garmin.com. Därifrån kan man även tanka hem kompletta manualer. Ett mc-fäste från RAM följer med i kartongen Lite om detta dokument Allt jag skriver är bara mina personliga åsikter och inte någon absolut sanning. Bilda dig en egen uppfattning innan du köper en Zumo 660. Detta dokument riktar sig främst till dem som redan har en del erfarenhet av att använda GPS på mc och som funderar på att byta upp sig. För nybörjaren är det nog en hel del i texten som förefaller abstrakt. Observera att jag ändrat, omtypat som det kallas, grafiken i kartorna som visas på bilderna. Jag vill att vägar, bakgrund, etc. skall se likadant ut oavsett GPS. Detta för att kunna göra en rättvis jämförelse. Det betyder inte att just den grafik jag visar är den bästa. Man kan säkert göra typfiler som ger ännu mer lättlästa kartor. Vill du ha den ovan använda grafiken i din GPS så finns typfiler att ladda hem från http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip. Tycker du att jag har missat något? Hör då av dig till hmr@resmark.se Jag omprövar löpande det jag skrivit och ändrar i recensionen vid behov. Skrivet av Mikael Resmark som själv har en GPSmap 278 på mc:n, en Nüvi i bilen och en N95 med GMXT i fickan.