Bumsen 1
Touring, resor och andra arrangemang Alla klubbar
rangemang har arrangerats av distrikten. Genom framförallt den nya hemsidan sprids informationen om arrangemangen till många medlemmar och det �nns goda möjligheter att delta i arrangemang som anordnas av andra distrikt än ens eget. Bolagsbildning Styrelsen har beslutat bilda ett av klubben helägt servicebolag, som bl.a. ska ha hand om klubbens reseverksamhet. Bolaget ska också kunna användas till annat om det är till fördel för klubben. Beslutet har inte verkställts, utan vilar i avvaktan på att behov uppstår. Branschkontakter Samarbetet med BMW Sverige AB har under året varit bra. Klubben har bl.a. varit BMW:s återförsäljare behjälpliga vid handlardagar och har också arrangerat träffar i samarbete med BMW och handlarna. BMW har sponsrat klubben genom både annonsering i Bumsen, medverkan vid mässan och med �na lotterivinster vid årsträffen. Träffar Årsträffen med årsmötet 2008 ägde rum i Åhus tredje helgen i augusti, med ålagille, ut�ykter, provkörning och försäljning av diverse prylar. Ett stort tack till Eva och Lennart 2009-05-24 Kerstin Berg, Georg Müller, Hans Sundvall, Rolf Widgren, Tommy Gärtner och Jan-Olov Hammarström. Verksamhetsinriktning för BMW MC Klubben Sverige 2010–2011 BMW MC Klubben Sverige – Möjligheternas klubb I ”Möjligheternas klubb” ska alla medlemmar, oavsett grunden för motorcykelintresset och oavsett vilken motorcykel man har eller drömmer om, �nna ett mervärde i att vara medlem i klubben. Alla som äger en BMW-motorcykel ska känna till BMW-klubben och vad man kan vinna genom att vara medlem. För att lyckas med detta vill vi satsa på följande. Vi ska utveckla distriktsverksamheten Det är i distrikten den praktiska verksamheten nära medlemmarna bedrivs – med träffar, ut�ykter, resor, körteknikövningar, gemenskap och aktiviteter av olika slag. För att utveckla detta är det nödvändigt att locka �er att engagera sig i klubbarbetet. Alla distrikt ska vara bemannade med två distriktsombud, som leder verksamheten inom respektive distrikt. Målet för distriktsverksamheten ska vara att bygga gemenskap, bjuda på upplevelser och öka säkerhetstänkande och körskicklighet. För att utveckla distriktsverksamheten tänker vi skapa en regionindelning med fyra regioner som har god koppling till styrelsen, där utsedda styrelseledamöter ansvarar för var sin region. Distrikten ska därmed ges ökade förutsättningar för samarbete och hjälp till varandra. Distriktsombuden ska ges utbildning inom bl a ledarskap, och varje år ska en konferens anordnas för samtliga distriktsombud. BMW MC Klubben Sverige ska erbjuda kvali�cerade arrangemang BMW-klubben ska vara en klubb som förknippas med resande i vid mening. Vi ska kunna erbjuda våra medlemmar ett antal kortare och längre resor både inom och utanför Sverige varje år. Våra resor ska vara av hög kvalitet och genomföras på ett professionellt sätt. Till säsongen 2010 ska vi ta fram en resekatalog med minst två kvali�cerade längre resor som erbjuds samtliga medlemmar på samma villkor. Klubben ska också ordna �era kortare arrangemang – t ex grusaktiviteter, bankörningar och utbildningsaktiviteter (både praktiska och teoretiska) – som vänder sig till alla medlemmar. För att administrera arrangemang och ”låsa in” risker ska ett servicebolag bildas. Detta bolag kan också nyttjas för klubbens övriga administration om det är till fördel för klubben. Vi ska ha utbildningsverksamhet, både praktisk och teoretisk, för att medverka till ökad tra�ksäkerhet. Vi ska ge en bra och samordnad information till både medlemmar och andra Hemsidan ska fortsätta att utvecklas till ett högklassigt kommunikationsmedel för alla medlemmar. Medlemsregistret ska kopplas till hemsidan så att medlemsanmälningar, adressändringar, anmälningar till aktiviteter, betalningar mm kan ske via hemsidan. Dess interaktivitet ska utvecklas så att t.ex. enkäter lätt kan användas som ett kommunikationsmedel mellan medlemmarna och styrelsen. Den ska fortsätta utvecklas till att bli en självklar informationskanal för och mellan medlemmar. Medlemmarna ska själva kunna bidra till informationen genom att skriva och lägga in bilder. Vi ska ha en klubbtidning av hög kvalitet. För många medlemmar är tidningen fortfarande kanske det mest ”handfasta” man använder sitt medlemskap till, och tidningen ska vara så bra att den i sig är värd medlemskapet. Tidningen ska ha sin egen, självklara plats, vid sidan av den växande och alltmer livaktiga hemsidan. På lite sikt ska hemsidan och klubbtidningen samordnas genom en gemensam redaktion och med en gemensam redaktör, så att rätt medium används för rätt ändamål. En informationspolicy för klubben ska tas fram under 2010. Marknadsföring och rekrytering är viktiga för vår framtid Klubben ska vara synlig – vi ska vara med på ”alla” större mc-arrangemang, vi ska synas hos handlarna, och vi ska vara så viktiga för BMW Group att vi självklart �nns med i deras katalog och på deras arrangemang. Vi ska ta fram ett bra informationsmaterial om klubben, till återförsäljare, mässor, utställningar mm. Distriktens säsongsprogram ska �nnas hos handlarna så att alla som tittar på BMW-motorcyklar också ska se vad klubben erbjuder för aktiviteter. Vi ska odla klubbkänsla och vårda våra medlemmar Klubbkänsla skapas genom att vi har bra aktiviteter, där vi har trevligt tillsammans och känner gemenskap med andra medlemmar. Alla som kommer till en aktivitet ska få ett bra mottagande och känna att BMW MC Klubben är en klubb för dem. Alla våra ledare ska ha utbildning i ledarskap. Oavsett om man är kvinna eller man, om man är förare eller passagerare, om man är ung eller gammal, om man gillar att sprätta grus, slita knäpuckar, uppleva världen på två hjul eller skruva på gamla bumsar, så ska man känna sig hemma i klubben. Årsträff, årsmöte och klubbprylar är viktiga för att skapa klubbkänsla och gemenskap inom klubben. Vi ska arbeta för att mer än 5 % av medlemmarna kommer till årsmötet. Årsträffen med årsmötet ska kännas viktiga att besöka. Vi ska ta fram ett sortiment av klubbprylar till försäljning för att markera tillhörighet till klubben och gemenskap med andra medlemmar. Klubben ska ha en effektiv administration Vi ska så långt som möjligt använda webbaserade system för medlemsregister, fakturahantering, anmälningar mm. Utskick i pappersformat ska minimeras och i den mån de förekommer samordnas. E-post och information på hemsidan ska i allt större utsträckning användas för information till medlemmarna. Modern teknik ska i större utsträckning användas för styrelsemöten. Vi ska vara bästa MC-klubben BMW MC Klubben ska vara så bra, och så attraktiv, att man väljer en BMW-motorcykel också för glädjen att få vara en del av gemenskapen i klubben. Styrelsen BUMSEN 3 – 2009 9 Andersson med alla skånska medhjälpare för ett strålande �nt arrangemang! Tack Styrelsen vill avslutningsvis framföra ett stort och varmt tack till alla dem som gjort verksamhetsåret 2008 - 2009 till en stor framgång för klubben. Stort tack riktas också till BMW Sverige AB och dess återförsäljare, och till samtliga sponsorer och annonsörer.