HSB Skånes års- och hållbarhesredovisning 2023 1
KLIMAT OCH KLIMATANPASSNING KLIMAT OCH KLIMATANPA
SSNING Inom HSB måste vi både arbeta för att minska våra växthusgasutsläpp och anpassa våra fastigheter till ett förändrat klimat. Under 2023 har HSB sett över processen för insamling av data, klimatberäkningar (inklusive översyn av basårsberäkningarna för 2020) och nyckeltal, vilket resulterat i en ny instruktion för klimatredovisning. Även för 2023 sker vissa schablonberäkningar men det sker en kontinuerlig utveckling av insamling och rapportering för att förbättra kvaliteten på klimatdatan. HSBs klimatmål godkändes under 2023 enligt SBTi (Science Based Targets initiative), och uppföljning kommer ske i den HSB-gemensamma hållbarhetsberättelsen som publiceras av HSB Riksförbund. För beräkningar används den internationella standarden Greenhouse Gas Protocol, se sidan 74-77 för metodbeskrivning och avgränsningar. HSB Skånes klimatresultatet för 2023 visar liksom tidigare år att de största utsläppen hamnar i scope 3 med fokus på inköp (inklusive ROT-projekt) samt energianvändning i bostadsrättsföreningar. När det gäller direkt påverkan är energianvändning i egenägda fastigheter samt drivmedel till fordon och maskiner de största posterna. Under 2023 genomfördes inte några nyproduktionsprojekt vilket gör att detta nyckeltal utelämnas i denna redovisning. När nyproduktionsprojekt startas upp framöver kommer det påverka de totala utsläppen. Än så länge är det svårt att se några större trender jämfört med 2020, bland annat av redovisningstekniska skäl då instruktioner för insamling har bearbetats under åren samt att det i vissa fall används schabloniserade värden, läs mer i metodbeskrivningen på sidan 74-77. Både platsbaserad och marknadsbaserad metod har använts vid klimatberäkningarna, det vill säga att hänsyn både tagits till elmixen i regionen (platsbaserad) och till vilket elavtal som tecknats (marknadsbaserad). När det gäller utsläppsberäkningar med marknadsbaserad metod har metoden ändrats sedan 2020 för bostadsrättsföreningarna och detta ger en något missvisande jämförelse (utsläppen ser ut att ha ökat stort). Inom strategiområdet klimat och klimatanpassning har HSB Skåne genomfört ett antal olika aktiviteter under 2023. Vi har antagit målet som finns i Transportutmaningen från Fossilfritt Sverige vilket innebär att vi senast 2030 endast ska utföra och köpa fossilfria transporter, antagit mål om minskning av bränsleförbrukning, antagit mål om succesivt utökad tankning av HVO100 i våra dieselbilar och fastställt en ny bilpolicy som har en tydligare prioritering av drivmedel samt beslutat att det från årsskiftet endast ska beställas förmånsbilar som går på el. I en workshop tillsammans med förvaltningen har vi lyft ett antal olika åtgärder som kan genomföras av respektive marknadsområde och av HSB Skånes organisation för att minska bränsleförbrukningen. I arbetet med klimatanpassning sker bevakning av ett dagvattenprojekt som kommer att fortsätta under kommande år. Dessutom har en helt ny tjänst skapats, utemiljöstrateg, som bland annat kommer ha klimatanpassning i fokus. Det går att läsa mer om den tjänsten på sidan 59. Under 2024 kommer fokus ligga på att fortsatt identifiera och arbeta med åtgärder som minskar vår klimatpåverkan. Arbete sker såväl på nationellt håll som regionalt inom HSB Skåne. Här fortsätter arbetet med hållbarhetsplaner för att kartlägga åtgärdsområden inom våra egna fastigheter, se sidan 56, och åtgärder för att nå målet om fossilfrihet i förvaltningen. *HSBs klimatmål (se sidan 25) omfattar drivmedel för fordon och maskiner, energibränslen och köldmedier (scope 1), köpt el och värme i egna fastigheter och lokaler (scope 2) samt inköpta varor och tjänster, nyproduktion, renovering av egna fastigheter, energirelaterade utsläpp, verksamhetsavfall, pendlings- och tjänsteresor samt medlemsbostadsrättsföreningars köpta energi (scope 3). Tidigare inkluderades även bostadsrättsföreningarnas renoveringsprojekt, men det har nu exkluderats. Nettonollutsläpp uppnås när våra utsläpp av växthusgaser minimerats så långt som möjligt och de kvarvarande utsläppen balanseras av tekniker såsom avskiljning och lagring av biogen koldioxid (bio-CCS), biokol eller ökad kolsänka i skog och mark. 52 | HSB SKÅNE • ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2023