Bumsen 1
Så, tror du på fullt allvar att originalstötdämpa
re på din ESA-utrustade GS fortfarande fungerar utmärkt efter ett par tusen mil? Detta får du tycka men efter att läst denna artikel kanske uppfattningen justerats, nu finns Öhlins ESA-kit. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 & FOTO ÖHLINS Att BMW tillhör världseliten vad motorcykeltillverkning gäller är ju inget nytt för oss i denna klubb och detsamma gäller säkert vetskapen att den svenska stötdämpartillverkaren Öhlins lirar i samma division med sina produkter. Det är inte heller precis någon statshemlighet att Öhlins har originalutrustat ett par BMW-modeller med sina stötdämpare, tyvärr lång ifrån alla och dess värre inte den sedan många år absolut bäst säljande GS-modellen, där har vi kunder fått nöja oss med en tysk Sachs-dämpare som original och det är i och för sig ingen dålig dämpare för normal körning men hur länge pallar en sådan dämpare och hur renoverar man denna? Öhlin påstår att en motorcykels originaldämpare, oavsett fabrikat, har mist den ursprungligt tänkta funktionsspecifikationen efter ett par tusen mil men att en dämpare också kan vara färdig för ättestupan redan efter 500 mil samtidigt som den kan fungera tillfredställande upp till 6-8 000 mil. Allt naturligtvis helt beroende på körsätt och skötsel men när faktum är faktum, d.v.s. dämparen gjort sitt så har man två saker att välja på, antingen slänga den gamla uttjänta dämparen och investera i en ny eller renovera den gamla. Självklart väljer man renoveringsalternativet av både kostnads- och miljöskäl men de facto så vet de flesta att detta bara är en utopi, endast ett fåtal dämpare på marknaden är renoveringsbara, d.v.s. demonterbara, och även om så är fallet så uppstår reservdelsförsörjningen. Är då stötdämparfrågan så högprioriterad? Det gör väl inte så mycket om det gungar litet hemtrevligt efter passerandet av några ojämnheter eller slår igenom då och då? Självklart är en frisk stötdämpare lika viktig för komforten som för hela cykelns uppträdande och därmed trafiksäkerheten, detsamma gäller styrlager, svinglager och däckens beskaffenhet. Alla känner väl igen sig när man kör de första metrarna på hojen med helt nya sulor. Ännu större är skillnaden mellan en sliten och en frisk stötdämpare. Låt oss nu säga att du har konstaterat att din dämpare är slut, de flesta känner inte detta utan anpassar undan för undan sitt körsätt efter den alltmer slitna dämparen men när man plötsligt provar en likvärdig utrustad maskin där dämparen bara har ett tiotal mil, d.v.s. är i nyskick, på mätaren, då kommer chocken. Det är då man bestämmer sig för att byta stötdämpare. Från årsmodell -08 har man haft möjlighet att beställa sin GS med ESA-systemet. Skulle man nu vilja byta ut detta får man räkna med att slanta upp c:a 25 000 kr. Mycket pengar men nu finns möjligheten att göra ett riktigt klipp, nämligen att investera i det helt nya ESA-kitet från Öhlins för 30 000 kr. Hur kan då 30 000 kr vara ett klipp jämfört med 25 000 kr, undrar då den snabbe huvudräknaren? Jo, efter 2-3 000 mil befinner du dig åter i samma bytessituation, har du då valt Öhlinaren så kostar en renovering, vilket i princip innebär byte av olja och div. packningar, c:a 1 000 kr/ben och bör göras vartannat år eller med ett par tusens mils mellanrum. Nu blev plötsligt räkneexemplet lättförståeligt, inte sant? Dessutom mycket miljövänligt. Fungerar inte härligheten tillfredsställande är ju detta inte allt. För att prova på detta hade MotoSpeed i Västerås, generalagenter för Öhlins produkter i Sverige, bjudit ned en utvald skara mc-press till Öhlins provanläggning invid Nürburgring i Tyskland. Efter en elementär genomgång av ESA-systemet i allmänhet och Öhlins nya ESA-kit i synnerhet delades vi för förmiddagspasset in i två grupper med fyra i varje. Tillhörde själv första gruppen för dagen och vi var på rull 12 BUMSEN 4 – 2011