Bumsen 1
redan kl. 09.30. Den andra gruppen fick under vår
tvåtimmarstur en djupare teoretisk/tekniskt genomgång av Öhlins nya produkt och sedan skiftade vi bara ”sittunderlag” två timmar före lunch. Öhlins ESA-kit i sin helhet. Den händige monterar själv dit det. Den 14 september var en underbar höstdag i Eifelområdet. Nåväl, vår grupp hade nu utökats med en av Öhlins duktiga testförare och de hade lagt upp en runda med mycket varierande vägarsträckor. Vi rullade ut men en av oss fyra provryttare fick nöja sig med en original GS. Tanken var att vi fyra skulle låta denna rotera inom gruppen så man skulle känna skillnaden mellan originalet och Öhlins ESA-system. Riktigt dåliga asfaltvägar avslutade provkörningen. Det var just detta jag ställde mig litet tveksam och funderande inför. Hur fasen skall man kunna känna skillnaden? Oron skulle redan efter ett par minuter visa sig totalt obefogad. Bilden ovan: T.v. Thomas Klarkner håller i trådarna på MotoSpeed i Västerås och de är generalagenter för Öhlins produkter i Sverige. Bredvid honom Peter Andersson som just påbörjat sin befattning som tekniker på Öhlins i Upplands Väsby. Han var tidigare på BMW. T.v. två identiska Öhlindämpare från 1980talet. Den vänstra är bara rengjord medan den högra nyligen är totalrenoverad. Beundransvärt koncept av Öhlins. Slit och slängmentaliteten är inget för dem! 14 BUMSEN 4 – 2011 Själv började jag på den röda Öhlins-utrustade GS: en, vars ESA jag ställt in på solokörning och comfortläge. Redan efter ett par hundra meters körning, för att inte tala om ett par kilometer, så besannades minna funderingar om den mycket fina asfaltstandard tyskarna alltjämt bjuder sina skattebetalande medborgare på, här var asfalten slätt som en barnrumpa. Vid en närmare granskning var asfalten inte alls så slätt och fin som den kändes i sadeln, nej den var faktiskt rikligt lappad. Hade min egen Adventure i tankarna och polletten började trilla ner, den här Öhlinaren var riktigt bra och man kände verkligen skillnaden eller var det bara inbillning? Efter ett kort stopp för fotografering, av bl.a. omslagsbilden och aktionsbilden på förra sidan, fortsatte gruppen färden på fantastiskt kuperade vägar, allt från långdragna höghastighetsböjar till några riktigt skarpa hårnålare. Asfaltstandarden var fortfarande i högsta grad varierande, det Öhlinarna fortplantade till föraren var känslan av en mer eller mindre slät vägbana vilket absolut inte var fallet. Efter ett tag var det min tur att ta över original-GS:en och då föll bitarna definitivt på plats. Nu blev plötsligt allt som vanligt igen, d.v.s. man kände verkligen hur lappad asfalten egentligen var. GS: ens original Sachs-dämpare är absolut inte dålig men jämfört med denna Öhlinare var skillnaden märkbar. Öhlinarna tar bort de vassa topparna i dämpningen och rundar helt enkelt av dessa, vilket resulterar i att man helt enkelt slätar ut ojämnheterna. Öhlins ESA-kit skiljer sig också något från BMW:s original på så sätt att i inställt comfortläge så ligger den bara kvar där till 80 km/tim, där den automatiskt växlar till normalläget och vid 120 km/tim växlar till sportläget. Detta gjorde att chassiet hela tiden kändes mycket stabilt men med bibehållen komfort. Dessutom är Öhlins sportläge ett riktigt sportläge, d.v.s. betydligt stramare än BMW original. Vi avslutade provkörningen på ett riktigt lapptäcke till asfaltväg och då hade jag återigen bytt tillbaka till en Öhlinsutrustad GS. Här besannades alla tidigare intryck. När vi svängde in på Öhlins anläggning var naturligtvis teknikerna mycket nyfikna på våra omdömen om den nya produkten. – Var vår nya ESA-dämpare bra? – Nej, svarade jag, den var inte bra, den var helt fantastisk! Detta var visserligen en kort provkörning av Öhlins ESAkit (Electronic Suspension Adjustment) men det övertygade oss fullständigt vad dess utomordentliga funktion gäller. (En teknisk djupdykning kommer framöver). Att det dessutom är helt renoveringsbart gör att en Öhlinare räcker hela cykelns livslängd. Kan det bli bättre?