Bumsen 1
Vi avslutade dagen med en körning av racern, mer
därom senare. I somras var det åter dags att besöka Harry men då var avsikten att få litet mer underlag för denna artikel. Lika fin som höstdagen varit ett drygt halvår tidigare var nu sommardagen. Under fikat berättade Harry att han föddes i Eskilstuna 1930 och sedan varit den Sörmländska Mälarstaden trogen under hela sitt liv. Redan vid 14 års ålder lämnade han skolan och började som glasmästarlärling, 1959 tog Harry och en kompis över firman och då är det också lätt att förstå varifrån smeknamnet ”Glas-Harry” härstammar. Harry avvecklade glasmästarfirman på 1990-talet då hans tre söner tog över och de driver glasmästeriet än i dag. Tillbaka till 1940-talet och närmare bestämt året när Harry fyllde 16 år, nämligen 1946. Eftersom han redan då var mycket intresserad av motorcyklar så var det naturligt att ta körkort och så började Harry sin lagliga mcbana på en Husqvarna 98cc. Självklart hade han dessförinnan, likt nästan alla andra, provat på att köra motorcykel ”licensfritt”. Hjulen var så i rullning och han fortsatte med litet större hojar av engelskt och amerikanskt ursprung och påbörjade även en blygsam tävlingskarriär. På Bilstabanan utanför Eskilstuna vann han sitt första heat 1948 på en Ariel sidventilare från 1927. Senare, under 1980-talet, tävlade han också med en förgasarförsedd K 100 i dragracing. Det var också så han började få sitt andra smeknamn, ”Så in i norden”, vilket syftade på att han faktiskt var ”så in i norden snabb” på att köra hoj. I och med att Harry körde engelskt och amerikanskt under 1950-60-talet, så började han också på hobbybasis köpa in lager av reservdelar till nämnda fabrikat. – De gick ju ständigt sönder och då var det bra att kunna gå till ett eget lager och plocka delar, fortsätter Harry. Solokörning var egentligen inte Harrys grej, varför det inte var det har han egentligen ingen förklaring till. Nåväl, därför började han sadla om till sidvagnsekipage i skiftet mellan 1950- och 1960talet. En bidragande orsak till detta var kanske att familjen utökades med tre söner, barnen började först åka med när de blev lite äldre. Det var i alla fall då som hans fru Gun började åka med honom på allvar. De kommande decennierna körde de runt på träffar i Sverige men även nere i Tyskland. – Vinteräventyren ville jag dock inte följa med på, säger Gun bestämt. Harry och Gun har bott på den lilla gården Nybydal, strax utanför Eskilstuna, sedan i början av 1950-talet. – Då var det bara ett enkelt torp som vi byggt ut allt eftersom och det gäller även förråds- och garagebyggnaderna på tomten, säger Harry. Mellan åren 1953 och 1960 utökades som sagt familjen Johansson med tre söner, Thomas, Torbjörn och Ove. I slutet av 1960-talet började Harrys tankar gå mot att börja köra något mer driftsäkert än vad det amerikanska märket HD kunde leverera, så han sneglade på Moto Guzzi. – Han var så vrång och ville inte ens starta Moto Guzzin, trodde väl inte jag var spekulant, säger Harry om försäljaren hos Arvidssons MC i Eskilstuna. – Därför köpte jag min första nya BMW 1969, en R 60/2, hos Molins MC Bod i Eskilstuna och sedan dess har jag varit märket troget, så kan det gå om man är vrång, säger Harry om den saken och pillemariskt med ögonen. Hobbyverksamheten med att köpa och sälja begagnade mc-delar höll dock i sig trots Till vänster ser vi Harry sommaren 2011 då han sitter på sin R 1100 RS med den svensktillverkade TR 1500-sidvagnen. Bilden nere till vänster: Harrys första BMW var en R 60/2 från 1969 och försågs naturligtvis med sidvagn, en TR 1000, samt en kåpa från en R 100 RS, hela härligheten lackades röd. Bilden nedan: När vi skulle ställa tillbaka R 71:an i garaget kunde Harry inte låta bli att ta ett par varv på tomten. Takterna sitter i men han har det goda omdömet att inte längre köra på allmän väg. 22 BUMSEN 4 – 2011