Bumsen 1
Jag vaknar tisdagen den första mars 2011 och sole
n har inte gått upp, dock har det börjat ljusna vid horisonten. Klockan 08.00 går jag till den uppdukade frukostbuffén på hotell Vista Flor i Maspalomas på Gran Canaria. Solens strålar har nu börjat värma och fåglarna kvittrar. När frukosten är avklarad lämnar jag hotellet och beger mig till fots mot ”Motos Tivoli Rent” i Playa Ingles. Här tänker jag hyra en hoj och bege mig upp i bergen på de små slingrande vägarna. Pratar med killen som står bakom disken, hans engelska är inte vad den borde vara, jag framför mina önskemål om en riktig motorcykel. Tyvärr har han ingen hoj jag vill ha för tillfället. Möjligen skulle han få in en ny 800 GS i slutet av veckan, jag vill ut nu i dag och inte i slutet av veckan. Han hänvisar mig till en konkurrent några kvarter bort. Framme vid Motorent, den ligger utmed en av stadens genomfartsvägar. Butiken ligger i en större byggnads källarplan. Bakom disken står en gråhårig man, uppskattar åldern till 55 år och han pratar med tysk brytning, jag frågar om de har någon BMW 800 GS för uthyrning. Svaret blir litet trevande, han har ingen där, jag kan få hyra en som finns i Puerto Rico, är jag intresserad skulle jag kunna få hämta den där. Klart jag var intresserad. Jag skrev på några papper och betalade, tog en hjälm från hyllan och gick ut i solskenet. Där utanför stod en man i sina bästa år, kanske några kilon för mycket, mörkt hår, t-shirt, smutsiga bruna byxor, inte särskilt talför men han visade mig maskinen som skulle ta mig till Puerto Rico. Det var en blandning mellan en skottkärra och en motorcykel, Skoter kallas det. Jag blir litet fundersam, men vad gör man inte för att få köra riktig mc på riktiga mc-vägar. Jag satte mig på sadeln, tryckte på startknappen och motorn gick igång, tittade över ax4 BUMSEN 4 – 2011 eln, drog på för fullt och vi var på väg. Det gick inte fort och vi behövde stora delar av körfältet för att ta oss mot hotellet. Denna lilla maskin var inte gjord för att vistas på allmän väg som jag ser det, den borde förpassas till de sälla jaktmarkerna. Vi kom dock fram till hotellet välbehållna, det var skönt att ta på sig egen hjälm, mc-jacka, byxor, ryggskydd, mc-stövlar, handskar och sist men inte minst min nya mc-väst, allt som kunde göra resan till Puerto Rico litet säkrare. De tittade litet konstigt på mig när jag gick ut från hotellet i full mc-mundering och satte mig på denna ”Skoter”. Färden gick genom staden, bilar passerade på alla sidor, rondellerna kändes som stora hav fulla med faror, bilarna kom som skjutna ur en kanon. Jag kom ut ur staden utan missöden men vid första uppförsbacken började eländet, vägen var smal och omkörning var inte tillåten, bussarna samlades bakom mig och började tuta, jag hittade en liten avfart, svängde av och lät dem passera. Trots den låga farten blev inbromsningen en fasa, det lilla framhjulet låste sig i det lösa gruset, tack vare min starka fysik kunde jag hålla upp ekipaget genom att sätta ned båda fötterna på marken och samtidigt lyfta denna ”skoter” i handtagen. Skoterns fotplatta trycktes hårt mot den stövel som tog upp krafterna, vad som hänt om jag varit barbent vill jag inte tänka på. När det blev fritt vågade jag mig åter ut på vägbanan. I nästa uppförsbacke blev jag omkörd av en cyklist och funderade på att kasta maskinen i havet. Jag besinnade mig och kom till slut fram till Puerto Rico där jag fick byta maskinen mot en 800 GS, ett mycket bra byte, och med det var dagens värsta del avklarad. Innan jag lämnade Puerto Rico sade killen som hyrde ut motorcykeln att man inte fick köra offroad och detta innebar att man inte fick lämna Gran Canaria på hyrd hoj