Bumsen 1
Det var magiskt att se denna snöklädda topp stick
a upp över molnen. Någon hade haft vänligheten att schakta till en liten plats utmed vägen där det är lämpligt att stanna och fotografera. Väl nere i El Cruse stannade jag för att få i mig ett mellanmål. När jag ätit upp den inköpta mackan och drickan började hemfärden mot hotellet, jag valde dock en annan och säkrare väg som hade vägräcken. I en liten by inte långt från hotellet stod en sådan där misstänkt svart bil vid sidan av vägen, den hade dessutom två antenner på taket, en lätt inbromsning och bilen passeras i laglig fart. Bilen framför mig saktade inte in och efter nästa kurva stod några polismän, bilen framför mig blev invinkad men jag fick fortsätta. Åter en dag med strålande sol. Efter frukost begav vi oss (jag och 800 GS:en) åter mot bergen och de asfalterade vägarna. I dag hade jag bestämt att besöka de grönare delarna av ön och fotografera litet mer. Jag hittade många fina platser men fick även uppleva kyla. När jag passerat en fin dalgång med mycket blommor skulle vi passera en bergskam, solen strålade men dimman vällde ut över branten. Min utrustning var i topptrim, det vara bara att köra vidare in i dimman och över bergskammen, solen skulle finnas en liten bit bort tänkte jag. Ack vad jag bedrog mig. Dimman tätnade och det blev mörkare och mörkare, sikten var nere på ca 5-15 m, visiret immade igen och det var svårt att följa vägens konturer, vad jag kunde se var det stup på båda sidor om vägen, utan GPS hade det varit svårt att ta sig vidare, temperaturen var nu nere på +2,5° och bränslet började ta slut. Hade jag tankat på morgonen så kunde jag ha vänt, nu var det bara att köra vidare ned mot kusten genom dimman. Jag vet inte hur långt jag körde innan jag kom fram till bebyggda trakter 6 BUMSEN 4 – 2011 med sikt, jag frös och tänkte tanka samt återvända ner till Maspalomas. Jag kom ut ur dimman i höjd med flygplatsen och knappade in bensin på min GPS. Jag startar igen och kör vidare, temperaturen hade nu stigit till 16° och jag frös inte längre. Plötsligt står en polisman framför mig och gör stopptecken. Jag stannar, lyfter upp visiret och han säger något på spanska som jag ej förstod, jag ber honom ta det på engelska. Polismannen säger några ord till sin kollega som nu står bakom mig, de byter några och ord samtalet dem emellan låter inte trevligt, han höjer rösten mot sin kollega och tittar mig sedan djupt in i ögonen, säger något på spanska och vinkar sedan iväg mig, jag är inte sen att lyda. Efter en stund hittar jag en bensinstation och tankar. Färden går vidare söderut längs motorvägen, det är en av de sista dagarna man får köra 120 km/tim i Spanien. Solen börjar åter skina och jag glömmer snart mina tankar på att återvända till hotellet. Turen går åter upp mot bergen där vi (jag och min nyvunne vän BMW 800 GS) tillbringar resten av dagen på, för det mesta, fina asfalterade vägar. Litet tips: *Mc kan hyras bl.a. i Playa Ingles och Puerto Rico. *Är önskemålet en speciell mc-modell så boka i förväg via Internet. *Hjälm och mc-jacka ingår i hyran, jag rekommendera att man tar med egen utrustning, inkl. varselväst. *Vissa uthyrare tar 1 000 € i deposition. *Självrisk är 800-1 000 € vid skada. *Polisen har numer täta fartkontroller framförallt vid kustsamhällen. *Bensinen är c:a 4 kronor billigare än i Sverige. *GPS rekommenderas, dels för att veta var man befinner sig men även för att se hur nästa kurva ser ut. Vid dimma är det ett ypperligt hjälpmedel.