Bumsen 1
V5-racern – Harrys rekordmotor! Det är väl lika b
ra att erkänna det med en gång, det blev aldrig någon provkörning av Harrys V5-racer, men väl en start och något varv runt garaget, vi tar det från början. I mars 1961 beslöt sig ett gäng engelska BMW-entusiaster, även innehavare av BMW-butiken M.L.G. i västra London, att en gång för alla sätta några hastighetsrekord med den då nya R 69 S. På den franska höghastighetsovalen i Montlhéry lyckade de som bekant med detta och det nya uthållighetsrekordet under 12 och 24 timmar i 750 effektdiskussion på en krog i München 1968 mellan honom och chefen för BMW:s försöksavdelning. Det slutar med att Bosse får köpa en R 69 S-motor för en symbolisk summa och motorn sägs vara en av de som M.L.G. använde vid rekordförsök sommaren 1960 och effekten anges senare till c:a 57 hk mot de 42 hk som en R 69 S i standardutförande har. – Den är ändå bara i vägen, lär chefen för försöksavdelningen ha sagt. och 1 000 cc-klassen löd på drygt 175 km/ tim. BMW i München hade sponsrat dem med en trimmad R 69 S-motor. Så var det med detta men vart tog denna motor vägen? Bosse Rindar skrev för några år sedan en krönika i Classic Bike under rubriken ”Tyska motorn”. Det hela börjar med en I Bosses ägo sattes motorn in i en solomaskin och kördes några lopp, den fick även tjänstgöra som en slags reservmotor till en sidvagnsracer. Bosse körde den dock aldrig själv. Vad hände med motorn? För c:a 20 år sedan köpte Harry en BMW-hoj och på köpet fick han med en motor. Denna motor satte han in i en solomaskin, resultatet ser du på bilderna, han visste egentligen aldrig vad det var för motor. När en kompis till Harry körde ekipaget på Hedemora TT i slutet av 1990-talet fick Bosse syn på den och kunde berätta bakgrunden. Harry förfogade alltså över en unik motor, vad är det egentligen för motor Harry har? Uppenbart är det samma motor som Bosse köpte i slutet av 1960-talet men är det just den motorn som M-L.G.-gänget satte världsrekorden med på Montlhéry i mars 1961 och/eller är det samma motor som användes vid rekordförsöket 1960? Preparerades det fler ”rekordmotorer” och är detta en av dem? På motorblocket har någon stansat in beteckningen V5. Vad står det för? Hösten 2010 hjälpte jag i alla fall till med att skjuta på när Harrys gamle kompis Rune Karlsson från Flen satt på hojen och den startade lätt vid första försöket. Han körde några varv runt garaget och därefter låg bara ljudvågorna kvar i luften samt minnet från dem. Vilket härligt tryck det var i V5:an! Man ser snabbt att det inte är en original-R 69 S-motor. Den här motorn är bl.a. utrustad med rullsläpor vilket gjorde att den ordinarie oljetillförseln till vipparmarna var igentäppt. De två pluggarna i ventilkåpans överkant skvallrar tydligt sitt språk. Här fick man manuellt spruta in olja i varje vipphus. Till höger Rune Karlsson under start av ”V5: an”. Nedan: På polisskolans område kördes det några veteran-TT-lopp under 2000-talet. -03 körde den då 91-årige Rolf Gülich, nr 271, en BMW för första gången, Harrys ”V5:a”. Foto: Harry Johansson 24 BUMSEN 4 – 2011 TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962