Bumsen 1
trång dess flygväg än är väljer den alltid full f
art(gas) framåt. Jag brukar säga att den håller stumt, som gasen stumt i botten. Flugans egen vikt och rörelseenergi är väldigt liten, minsta vindpust kan föra den långt ur kurs. Genom att hela tiden hålla stumt tillsätter flugan maximalt med egen energi i en riktning den själv bestämmer, energi som tillförs från yttre element blir då mindre i förhållande till flugans egen, färden framstår som mer stabil. Då dagens motorcyklar är tokigt effektstarka kan vi inte hela tiden hålla stumt likt flugan. Flugan som hela tiden däremot gör detta vet vad den får för effekt vid påslag, den vet i förväg vad den kan vänta sig. Vi andra som åker med för mycket effekt får vänja oss vid ett mindre påslag och försöka vara konsekvent med dess storlek och på det viset lära oss vad vi har att vänta vid påslaget, med ett okontrollerat spinnande bakhjul går det ju inte att förutspå varken sladd eller acceleration! Taktik: Planeras sedan körningen på ett sådant sätt att du kan ge gas då yttre faktorer hotar att påverka körningen så är du snart ett steg närmare att bli en fluga på två hjul. Jag brukar säga: ge gas vad som än dyker upp (vid tillfällen där det är uppenbart läge att bromsa skall du givetvis göra detta). Ett gaspåslag ger förutom större riktad rörelseenergi en lätt överstyrning samtidigt som framhjulet blir lättare och kan klättra smidigt över ojämnheter och hinder. Mer rytm: Med enbart gaspåslag lär det ganska snabbt gå för fort för eget välbefinnande. Så snart du passerat ditt/din hinder/kurva bör du därför sänka farten. Nu ser rytmen ut såhär: du gasar i kurvor och över hinder för att bli stabil. På raksträckor tar du det lugnt, där behöver du inget extra stöd! Säkert tvärtemot de flestas instinkt! På detta sätt kan du snabbt utvecklas som offroadåkare och snart nog få en positiv aha-upplevelse, precis som Karate Kid fick av ”wax on, wax off-manövern”, d.v.s. tränat in en reflex vars syfte du inte känner tills den behövs. Bromsa: Att bromsa ger en stabilare mc om den utförs rätt. Det ökade trycket på framhjulet gör att däcket lättare penetrerar underlaget och hittar fäste, gaffeln är komprimerad och styrvinkeln brantare vilket gör mc:n snabbstyrd. Ett gott läge för att övergå i sittande sväng (se tidigare artikel), ett sämre läge för att köra över ett hinder (komprimerad gaffel) och det är direkt olämpligt att försöka svänga med maximal frambroms. Mer taktik: Följaktligen: se till att ha bromsat färdigt före nästa hinder/kurva, du skall ha sänkt farten så mycket att du vågar ge litet gas och tillföra ny rörelseenergi i den riktning du vill. Visdomsord: Det går inte att bromsa sig ur en kris! Det är däremot helt OK att bromsa sig in i en, se till att börja bromsa i tid, då hinner du gasa och väja undan/klättra över ditt hinder! Därför: bromsa gärna tio gånger för mycket så får du tio extra tillfällen att åtnjuta gaspådragets fördelar. Detta är körningens rytm. Broms, gas, broms, gas o.s.v. Före varje tänkbart hinder: ge gas! För att detta skall bli möjligt måste du bromsa tillräckligt och i god tid. Och: motorbroms räknas inte, den är bara av ondo, ställ gärna upp din tomgång när du har problem med att undvika motorbroms. Lycka till! BUMSEN 4 – 2011 19