Bumsen 1
Offroadteknik Övre bilden visar rätt spårval in o
ch ut ur en böj. På den nedre bilden visas ett olämpligare spårval. Artikelförfattare Lars Arvidsson (till vänster) och fotograf Johan Weinö. Jag har i tidigare nummer skrivit om bland annat blicken, körställning och körposition, alla ganska konkreta saker. Blicken som alltid är viktigast kommer jag att skriva mer om, utöver det kommer jag beröra litet diffusare ämnen som spårval, rytm och taktik i körning. Precis som när du tog körkort så räcker det inte med att läsa teoriboken, du måste också ta körlektioner. Läs, begrunda, träna och träna igen. TEXT LARS ARVIDSSON ML 2661231 & FOTO JOHAN WEINÖ ML 2681314 Spårval: Det är en god sanning att det är en fördel att gå djupt in i böjen (att svänga sent). I t.ex. en vänsterkurva ligger man vid ingången långt ut i högerkant. Där blir man kvar, helst till dess utgången blir synlig och först där påbörjar man kurvan. Detta gör att man skapar en längre siktsträcka/betänketid, dyker något upp är placeringen långt ut mot kanten i en vänsterkurva dessutom rätt från början. 18 BUMSEN 4 – 2011 När det gäller högerkurvor går man aldrig längre ut än sin egen ”körbana” eller så att man hinner tillbaka vid upptäckt fara – det som inträffar först. Den som genar in före kurvan är själv skymd, dessutom är den egna siktlinjen bruten och det enda man kan se med blicken lyft är rakt ut i periferin/skogen och dit vill man inte att mc:n skall ”dras”. Skulle något dessutom dyka upp är betänketiden minimal och positionen sämsta möjliga sett såväl ur eget perspektiv som ur eventuell mötandes. Utöver detta finns fördelar vad gäller fart, planering och gaskontroll inför nästa kurva, taktiska fördelar när man tänker köra om o.s.v. Jag lämnar detta därhän denna gång. Rytm: Flugan är ett lustigt djur, hur kort eller Del 3