Bumsen 1
Recension: The Grand Prix Motorcycle – the offici
al technical history av Kevin Cameron Det skall sägas direkt: detta är något av ett plagiat – hade jag inte läst Gunnar Dackevalls krönika i Classic Bike 4/2011, skulle jag kanske aldrig ha hört talas om rubricerade bok. Men nu läste jag Dackevall – och beställde boken ögonkrök! Då åtminstone en del av Bumsens läsare måhända inte läser Classic Bike kan nedanstående rader vara motiverade. Amerikanen Kevin Cameron – Dackevalls tekniske husgud sedan ett par decennier – är en sällsynthet. Med ledig, flytande och närmast bedrägligt enkel stil beskriver han teknologi så att en intresserad amatör snabbt fångas av presentationen och leds vidare – med ett antal ”Aha” och ”Jaså, på det viset”. I likhet med texten är dispositionen bedrägligt enkel. Efter andra världskriget återupptogs Grand Prix-racing på motorcyklar 1949 och åt varje år fram till 2008 ägnas ett uppslag; en sida text och en helsidesbild med kortfattad teknisk presentation av det årets segrarmaskin. Textsidan handlar inte enbart om motorcykeln ifråga utan också om det som rörde sig i racingens toppskikt det året. Detta skulle ha kunnat bliva en tämligen tråkig katalogaria för alla utom rena kalenderbitare, resultatet är raka motsatsen, jag delar Gunnar Dackevalls åsikt och boken är svår att lägga ifrån sig! Dessutom har Cameron delat in boken i ett antal ”kapitel”, där vart och ett inleds med en essä över vad som tilldrog sig under just den epoken och vad som förde utvecklingen framåt. Dessa essäer är en njutning att läsa! De flesta med hojintresse (i alla fall vi över 50) känner nog till Nortons Featherbedram – epokgörande i ett par decennier. Kevin Cameron förklarar mycket lättfattligt hur genial Rex McCandless konstruktion var, hur den på flera sätt bröt mot tidens gängse tankegods. Resultatet talade för sig själv. Norton Manx – med en 40-hästars stånka – vann VM 1951 trots att den på papperet inte hade en chans mot italienska radfyror med 55 pållar. Italienarna återkom dock och dominerade en stor del av 1950-talet, vad som är verkligt intressant är att privatförare på Norton Manx fortsatte ta pallplaceringar flera år efter att fabriken lagt ned produktionen! Detta om något visar hur framsynt McCandless var! MV Agustas lysande framgångssvit under 1950- och 1960-talen får en tämligen enkel förklaring. Dels fanns inte så många konkurrenter innan japanerna dök upp, dels var MV-stallet ”ekonomiskt oberoende”, företagets ekonomi grundades på helikoptertillverkning – inte hojförsäljning – och greve Domenico Agusta drev GPracingstallet som en exklusiv personlig hobby. Då är det föga egendomligt att hans stall kunde ta fram de bästa lösningarna. Läsaren tas snabbt, elegant och högst begripligt genom tekniska elementa vad gäller en, två eller fler cylindrar för en given slagvolym – och vad det i praktiken innebär när det gäller att ta ut effekt ur en motor. Fyrventilstoppar fanns redan i fyrtaktsmotorns barndom – de är sedan länge självklarheter Lars Mikael Stefan Vi har allt från motorcyklar, tillbehör, reservdelar, kläder och hjälmar till fullfjädrad verkstad. Och vi byter gärna in både BMW och andra märken. Välkommen in! VÄLKOMMEN TILL BAVARIA STOCKHOLM. Gårdsvägen 9–11, Solna. Tel: 08-735 39 00. Mån–fre: 9–18. Lör: 11–16. Direkt MC försäljning: Stefan Sjöstedt 08-735 39 31, Mikael Carstensen 08-735 39 51. Verkstadschef MC: Lars Andersson 08-735 39 62 www.bavariastockholm.se 36 BUMSEN 4 – 2011