Bumsen 1
att han sadlat om till BMW. – Köpte på mig en sto
r mängd BMW-delar i tron att dessa skulle gå åt men där trodde jag fel, med BMW var det en helt annan sak, de gick ju knappt sönder och följaktligen omsattes inte mitt lager i samma takt som för de andra maskinerna, ler Harry. Harry lade bara på 3 % på sina delar. Så ger han ett räkneexempel. Köpte jag en del för 1 kr så såldes den för 4 kr, det blir väl 3 % pålägg, skrattar Harry från kontoret. Under åren har det naturligtvis passerat en mängd BMWcyklar mellan Harrys händer, några har dock stannat kvar och kommer så att förbli. En nyinköpt R 60/2 blev som sagt Harrys första BMW. Den försågs så småningom med en TR 1000 sidvagn och en R 100 RS kåpa. Veteranracing på Sviesta 2011. Thomas Johansson, Harrys äldsta son, gasar friskt och Frida, Thomas dotter, burkar! I skiftet mellan 1970-80-talet bestämde sig Harry för att utrusta en cykel för permanent vinterbruk. Valet föll på en R 60/2 av 1966-års modell och försåg med en sidvagn från Steib, en TR 500. Den här cykeln byggde han upp från grunden och den användes bara för de kommande vinterkörningarna. Motorn byttes ut till en R 75/5 och kompletterades med en bilgenerator på 750 W. Som skydd mot den kalla vinden valde han att montera en R 100 RT-kåpa och cylindrarnas varmluft fick bidra till komforten genom att han drog dammsugarslangar från dessa, en direkt till hjälmen och den andra till dynan. Ovan Krystall-Rallyt 1996 och nedan Bosse Rindar under Six Day Enduro i Villingsberg 1966. Foto: Harry Johansson. Plötsligt börjar Harry skratta och sedan drar han en episod från en av sina 30 resor till Krystall-Rallyt i Norge. – Under färden i flera minusgrader blev det ändå väldigt varm under baken på mig, flinar Harry och fortsätter, så det var bara att sitta lätt men till slut stannade jag och tittade efter vad som hänt. Hela sadeln hade brunnit upp! Självklart var cykeln även utrustad med värmehandtag och alla tre däck var dubbade. 2001 kördes Harrys sista Krystall-Rally med denna hoj. Han var då 71 år och hade avverkat alla Krystall sedan 1971. Vem slår det? 1993 presenterade BMW sin nya boxer R 1100 RS och Harry införskaffade naturligtvis omgående en sådan men körde inte en meter med den förrän efter något år. Den skickades efter inköpet direkt till Tyskland och försågs med hjälpram under motorn och växellådan fick även en backväxel. Den svensktillverkade (Söderköping) TR 1500 monterades på i samma veva. BMW R 71:an med en Steib TR 500 gör han sig inte heller av med i första taget. På grund av några småkrämpor har Harry visserligen fattat det förnuftiga beslutet att inte köra mer motorcykel på allmän väg men alla de omnämnda cyklarna finns kvar, om inte i hans direkta ägo så i alla fall i familjens trygga förvar. Harry och Gun hade inte bara barnen och motorcykelintresset gemensamt utan även ett skarpt intresse för sport och fältskytte. Gun tog till och med ett lag-SM i sportskytte medan Harry mest ägnade sig åt fältskytte. De tillhör båda som bekant en generation då det var vanligt att mannen arbetade och kvinnan var hemma med barnen. Så var det även i familjen Johansson men vid 49 års ålder fick Gun sitt första ”riktiga” arbete på en av Eskilstuna skolors matbespisningar. Dessförinnan hade hon även tagit hand om bekantas barn, förutom familjens egna. Av de egna tre sönerna att bedöma så lyckades de bra med dessas uppfostran. Alla tre har motorcykelanknytning än idag, riktigt aktiv är Thomas som kör Classic sidvagnsracing med egna dottern Frida som burkslav. Torbjörn tävlar också i Classic racing och då med en Honda CB 750 och slutligen Ove som ligger litet lågt just nu men har tidigare burkat i sidvagn. Hur blev det nu med provkörningen av Harrys racer? – Jag föreslår att du säger åt läsarna att vända blad, skämtar Harry på sitt speciella sätt. BUMSEN 4 – 2011 23